Dag 6 Op weg naar Sigiriya en op safari - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 6 Op weg naar Sigiriya en op safari - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 6 Op weg naar Sigiriya en op safari

Door: Frank & Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

03 November 2012 | Sri Lanka, Sigiriya

Vanmorgen om 09.00 uur moesten we ons mooie hotel in Anuradhapura al weer verlaten. Vandaag vertrekken we naar Sigiriya waar we in ieder geval 3 nachten in hetzelfde hotel blijven. Dat is ook wel weer fijn in plaats van 1 nacht. Voordat we de stad verlaten brengen we eerst nog een bezoekje aan de Isurumuniya tempel. Een gedeelte van dit geheel is uitgehouwen in een rots. Nadat we hier onze blote voetjes weer gepijnigd en verbrand hebben aan de kiezeltjes en de hete stenen hebben we de stad verlaten om naar Sigiriya te rijden.
Om ongeveer 11 uur kwamen we daar aan. Na eerst ff een bakkie gedaan te hebben zijn we daarna met z'n tweeën op de rug van een grote grijze dame gaan zitten (zonder zadel of iets dergelijks) voor een lekker ritje op een olifant. Dit was wel weer een belevenis. Want na de eerste meters merkten we beiden al dat je je echt moest vasthouden anders gleed je van haar rug af. Na een poosje door het bos te hebben gelopen ging de dame te water. Op zich heel leuk. Maar na een tijdje vroegen de 2 begeleiders of de dame een elephant shower mocht geven. Lizette had dit drie jaar geleden ook al meegemaakt en toen werden ze niet zo erg nat. Dus wij gaven aan dat het ok was.
Ik was blij dat ik achter Lizette zat want kennelijk had deze dame een kortere slurf dan die grijze van 3 jaar geleden want de eerste de beste douche kwam rechtstreeks in het kruis van Lizette. En bedankt he. Hahahahahahaha. Maar na een douche of vier werd ik toch ook wel erg nat en was het feest voor de begeleiders compleet. Gelukkig hebben we de foto's nog ;-).
Na weer terug gehobbeld te zijn zijn we weer van de dame haar rug getrokken en was de chauffeur erg blij met onze natte pakken.
Na de lunch waren we al weer redelijk opgedroogd en klaar voor het volgende avontuur, de jeep safari naar het Kaudulla National Park.
Nadat we in een oud barrel van een terreinwagen waren gestapt had ik al zoiets van: ok ik hoop dat we het redden met dit wrak. Aan deingang van het park kwam er nog een parkgids ( een zogenaamde spotter) bij ons achterin staan en kon de safari beginnen.
Mijn angst mbt de jeep werd bewaarheid. Na een paar honderd meter in het park te hebben gereden hoorden we een hoop herrie onder de auto uitkomen wat steeds erger werd. Nadat de chauffeur gestopt was omdat er iets over de grond sleepte bleek dat de verbinding naar de achteras was losgeschoten (volgens mij de aandrijfas van de achterste wielen). Erg leuk als je op een pad staat waar andere voertuigen ons niet kunnen passeren. Voordeel was wel dat alle chauffeurs en spotters kwamen kijken en uit diverse voertuigen werd gereedschap gehaald waarna men een poging deed om het apparaat weer te maken. Dit ging uiteraard niet waarna de aandrijfas provisorisch werd vastgebonden met behulp van een ijzerdraadje. Wij met alleen de aandrijving op de voorwielen weer verder. Lizette had al zoiets van: dit is leuk op het pad maar dadelijk in het veld ga je het niet redden met 2-wiel aandrijving
Gelukkig brak het ijzerdraadje even verderop (en misschien nog wel meer) en werd besloten dat wij in een andere jeep moesten overstappen.
Hier zat al een Belgisch echtpaar in dus konden we weer eens Nederlands praten tegen andere mensen. We hadden al een aardig stukje gereden en alleen 1 maal een grote arend gezien maar even daarna reden we het veld in. Dit was enorm groot en heel in de verte zagen we 2 olifanten staan. We hadden de hoop dat we het hele terrein om zouden rijden zodat we die ook wat dichterbij konden bekijken. Maar op een gegeven moment reden we een bocht om en toen stond er even verderop een kudde van wel 75 olifanten. Wat een gaaf gezicht zeg. Na eerst nog even gestopt te hebben bij een groot mannetje voor wat fotomomentjes reden we door richting de kudde. Maar ook onze nieuwe chauffeur was niet zo'n ster waardoor we vast kwamen te zitten in de modder. Hahahahahahaha. Ook hier was het weer mooi om te zien dat zijn collega's van de andere jeeps die daar rondreden allemaal kwamen kijken en een paar kwamen ook echt helpen. Na eerst een poging om hem via de voorzijde eruit te trekken wat alleen maar tot gevolg had dat we toen bijna tot aan onze assen vastzaten werd toch maar een poging ondernomen om hem achterwaarts eruit te trekken. Na veel moeite kwamen we gelukkig los en konden we verder richting de kudde. Hier hebben we een tijdje staan genieten en mooie foto's kunnen maken. Vervolgens zijn we een stukje doorgereden naar een plek waar we even uit de jeep mochten. Ook hier zag je op een afstand nog een andere kudde olifanten staan. Echt waanzinnig om zo midden in de natuur te staan tussen zulke gave beesten (op een veilige afstand).
We hebben hierna onze rit verder gereden waarbij we nog een krokodil, diverse mooie vogels en wat apen hebben gezien. Ook zag onze spotter nog tussen de bomen op een tak een arend zitten met een zojuist gevangen prooi naast zich.
Al met al een hele mooie middag waarbij we een hoop gezien hebben.
Na terugkomst bij onze auto zijn we naar het hotel gereden waar we tegen schemering aankwamen.
Dit is hetzelfde hotel waar Lizette 3 jaar geleden ook heeft verbleven.
Vanaf het zwembad heb je een mooi uitzicht op de Leeuwenrots. Deze gaan we morgenmiddag als het goed is beklimmen. Eerst gaan we morgenochtend naar een dorp in de buurt om te kijken hoe de lokale bevolking leeft.
Maar daarover morgen meer.
Groetjes van een vermoeide Frank en Lizette.

• 03 November 2012 - 17:42

Patrick:

Haha wat een verhaal ook! Dat offroadrijden, dat hadden jullie beter zelf kunnen doen als ervaren chauffeurs :-)

Gaaf dat je zo dichtbij de wilde dieren kan komen zeg, leuk fotomateriaal! Veel plezier verder.

Gr. Patrick

• 03 November 2012 - 18:02

Frank En Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer :

Pat bedankt voor je reactie, daar doet Frank het ook voor. Maar wegens de traagheid van het internet hier!!!!!! Komen er morgen meer foto's voor nu stoppen we er ff mee
    Gr. Frank en Lizette we gaan ons mandje lekker in.

• 03 November 2012 - 18:22

Henk & Sonja:

Wat een leuke verhalen en prachtige foto's. Volgens mij genieten jullie volop!

Ja dat olifanten volk blijft tuig maar het blijft gaaf om een rit te maken op de rug van dit grote beest!

Lekker genieten en vooral ook blijven schrijven (en foto's plaatsen). We volgen jullie vanuit het koude natte Nederland op de voet!

Groetjes Henk & Sonja

• 03 November 2012 - 18:35

Sjaan:

Ha Vakantiegangers, mooie verhalen, mooie plaatjes en heerlijk!!!!!! weer daar aan de andere kant.
    Geniet !!! wij genieten aan deze kant mee !!
    Toedels sjaan en de rest ;-)

• 03 November 2012 - 20:20

Pieter/Robin:

Gaaf hoor zoals jullie je reis verslagen maken. Ik heb ook nog een nieuwtje. Captain Chipper is voor jullie. Goed geregeld he? haha.