Dag 8, Klimmen en klauteren met een nieuwe gids - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 8, Klimmen en klauteren met een nieuwe gids - Reisverslag uit Sigiriya, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 8, Klimmen en klauteren met een nieuwe gids

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

05 November 2012 | Sri Lanka, Sigiriya

Gisterenavond om 18.00 uur werden we gelukkig gebeld door onze nieuwe gids dat hij in het hotel was aangekomen en dat hij wilde kennismaken. Wij naar de bar en daar stond Nandana (maar we noemen hem Nan). De 1e indruk van ons is goed. Hij vertelde hoe het schema voor de komende 2 dagen hier in Sigiriya er uit komt te zien. Bij het praatje bleek dat hij familie is van Wija (een aangetrouwde neef). Om 19.00 uur hadden we afgesproken met Wija en met zijn vieren hebben we nog even wat gedronken. Na het diner zijn we lekker naar de kamer gegaan omdat we vandaag om 07.30 uur werden opgehaald om de Leeuwenrots te beklimmen en hierna zouden we doorrijden naar Pollonaruwa om daar de oude stad te bekijken.
Na een waardeloze nacht waarbij ik de halve nacht op de pot heb gezeten en Lizette ook niet best had geslapen besloten we om het programma om te draaien. Dit omdat er tijdens de klim geen toiletten aanwezig zijn en ik mijn lichaam niet vertrouwde om 1232 treden naar boven en daarna weer dezelfde trappen naar beneden te lopen zonder een bezoek aan een toilet nodig te hebben.
Hierdoor hebben we in de ochtend de opgravingen van de oude stad Pollonaruwa bekeken. Ook deze opgravingen waren weer interessant om te zien. Vooral hoe het mogelijk is geweest om zonder elektrische apparatuur zulke gebouwen neer te zetten en alle stenen zo te kunnen bewerken zoals ze bewerkt zijn.
Na een aantal gebouwen bekeken te hebben zijn we weer naar ons hotel gereden waar we omstreeks 13.00 uur aankwamen. Omdat we om 14.30 pas richting de Leeuwenrots zouden vertrekken hadden we lekker even de tijd om uit te rusten van een warme en vermoeiende ochtend.
Om 14.30 uur waren we weer aardig opgeknapt en zijn we naar de Leeuwenrots gereden. Na het kopen van de toegangsbewijzen konden we beginnen aan onze klim.
Zoals ik al eerder vertelde moesten we 1232 treden oplopen om helemaal bovenop de rots te komen.
Op de rots is het fort van koning Kasyapa gebouwd. Als we ons al verbaasde over de gebouwen in Pollonaruwa dan verbaasde we ons nog meer bij het zien van de rots en de trappen die er uitgehakt zijn. Nu zijn er diverse stukken voorzien van een stalen trap maar die hadden ze toen het fort gebouwd werd niet. Het is heel begrijpelijk dat de overblijfselen op de werelderfgoedlijst van de VN gezet zijn. Na een aardige klim werden we bedankt met een schitterend uitzicht over de omgeving. Na een tijdje boven de restanten van het fort bekeken te hebben zijn we weer afgedaald. Dit vond ik misschien wel zwaarder dan de klim. Mijn bovenbeentjes begonnen af en toe te trillen van de inspanning. Maar na een tijdje waren we gelukkig weer heelhuids beneden en kon ik mijn t-shirt uitwringen. Hierna zijn we lekker terug gereden naar het hotel en hebben we lekker liggen relaxen.
Terwijl ik dit stuk proza aan het schrijven ben omstreeks 18.30 uur begint het me toch een partij te hozen. Ook slaat er tot 2 maal toe ergens heel dichtbij de bliksem in. Dit geeft zo’n klap dat het stof tussen de planken van het plafond uit komt. Hahahahahahaha
Lizette is niet zo happy met het onweer en ik vind het ook niet zo tof. Het enige voordeel is wel dat de regen die nu valt morgen niet kan vallen ;-).
Ondertussen zijn allebei onze darmen een beetje van streek. Ik hoop dat dit snel over is en dat we weer lekker kunnen genieten van een tot nu toe heerlijke vakantie.
Morgenochtend gaan we eerst een plaatselijk dorpje bezoeken (dat wat we eigenlijk Zondag zouden doen) en daarna vertrekken we naar Kandy, de oude koningsstad, waar we weer 3 nachten zullen verblijven.
Ik hoop dat ondanks het onweer de internetverbinding het doet zodat ik deze dag weer online kan zetten.
Groeten van Lizette en Frank

PS zaterdagavond was ik nog blij met de voetbaluitslagen, gisterenavond niet meer :-(.

• 06 November 2012 - 11:22

Sjaan:

Ha vakantiegangers,

Ziet er allemaal weer goed uit, hoop dat jullie magen ook weer wat rust hebben gevonden.
    Hier is het koud en nat dus echt herfst, dus geniet van de warmte daar.

Toedels tot de volgende schrijven Sjaan :-)