dag 3 Bukit Lawang Jungle tocht - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu dag 3 Bukit Lawang Jungle tocht - Reisverslag uit Bukit Langa, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

dag 3 Bukit Lawang Jungle tocht

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

02 Mei 2014 | Indonesië, Bukit Langa

Dag 3 (2-5-2014) Jungle tocht in Bukit Lawang

Na ons Amerikaans ontbijt zijn we om 08.00 uur vertrokken de jungle in.
Vanuit het complex liepen we over een paar trappen de hoogte in. Onderweg kwamen we eerst een paar rubberplantages tegen. Hier hebben we even uitleg gekregen over hoe dit gewonnen wordt.
De korte versie: het een krabbertje halen ze een stuk van de schors af waarna de boom wit vocht begint te lekken. Dit vangen ze op in een halve kokosnoot en dit proces doen ze elke dag weer. Het witte vocht droogt in en deze latex (zo noemen ze dat) scheppen ze uit de kokosnoot waarna ze als ze genoeg bij elkaar hebben dit naar de fabriek vervoeren waar het verder bewerkt wordt tot allerlei rubbermaterialen.
Na de rubberbomen hebben we nog een stukje geklommen en kwamen we onze eerste apen tegen. Dit waren punk apen met een kuifje. Nadat deze een paar stukjes banaan gekregen hadden van onze gids zijn we de echte jungle ingegaan.
Na het nodige klimmen en klauteren en ook weer dalen uiteraard kwamen we plotseling onze eerste Oerang utang tegen. En het bleken er gelijk twee te zijn. Want het was een moeder met een jongentjes aap van ongeveer 1 jaar oud. Wat een ongelooflijk gaaf gezicht als dat van boven in de bomen langzaam naar beneden komt via allerlei lianen. De jongen klamp zich aan moeder vast en ging ook af en toe zelf op onderzoek uit. Door de gidsen werd moeder voorzien van wortelen en bananen.
Na dit een tijd bekeken te hebben zijn we weer door geklauterd. Een van de gidsen was vooruit gelopen en toen we die even later tegen kwamen was hij een forse mannetjes oerang utang aan het roepen en lokken. Vanuit de dichte jungle zag je steeds dichterbij bomen bewegen en toen konden we ook de aap zelf zien. Dit was een aardig groot exemplaar. Volgens de gids was deze man ongeveer 35 jaar oud. Door de gidsen werd het voedsel zodanig neergelegd dat hij op een mooi plekje dit kwam opeten. Als je deze beesten van dichtbij bekijkt weet je gelijk waarom ze mensapen genoemd worden.
Wat een gaaf gezicht en hoe menselijk gedragen deze beesten zich.
Het lijkt wel of ze elke keer weer op een speciale manier gaan staan of zitten zodat wij de leukste foto’s kunnen nemen.
Na ook hier weer een tijdje genoten te hebben zijn we weer verder gegaan.
Onderweg kwamen we ook nog een Sumatraanse pauw tegen.
Na een paar uurtjes klimmen en dalen over paadjes welke je soms eigenlijk geen paadjes mag noemen kwamen we weereen moeder en een kind tegen. Volgens de gids heette deze moeder Sandra en deze baby aap was ongeveer 7 maanden oud. Omdat er nog een groep toeristen aankwam welke bijna allemaal het boek “alleen op de wereld” nog niet gelezen hadden zijn wij een stukje doorgelopen naar een plek waar we een lekkere lunch kregen, die bestond uit koude nasi goreng m

• 02 Mei 2014 - 13:21

Willy: