Dag 4 (3-5-14) Bukit Lawang=Samosir Tobameer - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 4 (3-5-14) Bukit Lawang=Samosir Tobameer - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 4 (3-5-14) Bukit Lawang=Samosir Tobameer

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

04 Mei 2014 | Indonesië, Samosir

Dag 4 Zaterdag 3 mei 2014 Bukit Lawang - Tobameer Samosir

Na onze onvergetelijke jungletocht van gisteren is het vandaag weer tijd om de koffers dicht te doen en om een dag in de auto te zitten.
Gelukkig heeft onze chauffeur Untung een auto met airco.
Na het ontbijt zijn we tegen 08.00 uur met onze koffers over de loopbrug gelopen en zijn we vertrokken richting Medan.
Na een kwartiertje rijden kwam Untung opeens met een envelop met daarop geschreven “Welcome letter”.
Ik dacht “Ok volgens mij hadden we deze 2 dagen geleden moeten krijgen, maar beter laat dan nooit”.
Toevallig hadden we vanmorgen nog tegen elkaar gezegd dat we aan onze chauffeur moesten vragen hoe het met de tickets zat voor onze vlucht naar Java. Terwijl ik de welkomsbrief zit te lezen zie ik dat er in de brief staat dat de tickets, als we die niet in Nederland al hadden gehad bij het eerste hotel bij de receptie zouden liggen. Dus ik in de stress tegen Untung zeggen dat hij moet stoppen en hem uitgelegd dat we maar terug moesten naar het hotel.
Gelukkig heeft hij even gebeld met het reisagentschap waarna hij aangaf dat het goed zou komen en dat ik geen stress moest hebben en dat ik moest genieten van mijn vakantie.
Zo gezegd zo gedaan.
Onderweg hebben zijn we een aantal keer gestopt bij onder andere een palmoliekwekerij en bij een trouwceremonie van Batik mensen.
Onderweg had Untung aangegeven dat een van zijn dochters morgen ging trouwen`. Hij vroeg of we het goed vonden dat hij even langs huis zou rijden. Daar dit toch op de route was hadden wij hier uiteraard geen probleem mee. Bij zijn huis aangekomen was een deel van zijn familie het huis en de tuin aan het aankleden. Mannen waren bezig met een stellage bouwen om de tuin en een gedeelte van de straat te overdekken. De vrouwen waren voorbereidingen aan het treffen voor het eten van morgen voor de gasten. Op onze vraag hoeveel gasten er kwamen gaf hij aan dat dit er ongeveer 700 zouden zijn. Dan heb je ook wel ff tijd nodig. Er stonden 2 speciekuipen waarin diverse zakken met kip werden leeggegooid en in nog 1 speciekuip werd een andere vleessoort gegooid. Stond natuurlijk lekker buiten in de warmte. Mijn Nederlandse darmpjes zouden daar niet aan moeten denken maar hier kan men daar kennelijk tegen.
We hebben daar lekker een bakkie koffie gedronken en daarbij werden wat lekkernijen gezet die we moesten proeven. Het ene was een zoet iets met rijst, kokos en bruine rietsuiker, wat erg lekker was. Het andere was een klein soort kroepoek.
Gezien de afstand die we nog moesten rijden zijn we na de koffie weer vertrokken.
Hierna zijn we in Medan langs de touroperator gereden alwaar we onze e-tickets hebben opgehaald.
Na deze stop konden we de drukte van Medan achter ons laten en zijn we verder richting het Tobameer gereden.
Behalve af en toe een sanitaire stop en een keer tanken zijn we niet echt meer gestopt in de middag.
Het rijgedrag van de Indonesiërs is niet zoals die van de gemiddelde Nederlander, Het inhalen en elkaars rijbaan gebruiken is redelijk gewoon. Dat we onderweg maar 1 ongeluk hebben gezien mag een wonder heten.
Die ene leek wel redelijk ernstig. Op de weg lag een jongeman die kennelijk met zijn brommer/scooter was aangereden.
Zijn vriendin zat ernaast maar zelf bewoog hij niet echt veel. Er stond wel een of andere man in uniform erbij maar verder was er nog weinig te zien. De man in uniform bekommerde zich niet echt om het slachtoffer maar schopte wat onderdelen van de brommer langs de kant zodat het overige verkeer er niet teveel last van zou hebben. Wel een andere manier van ongevallenbehandeling dan in Nederland J.
We konden gelukkig verder rijden en hebben onze weg vervolgd.
In het laatste stukje naar het Tobameer kregen we nog een tropische bui over onze auto heen., maar toe we bij de boot aankwamen was het gelukkig alweer droog.
Untang heeft ons geld gegeven voor de overtocht en onze voucher voor het hotel waarna hij het hele stuk weer terug kon rijden om morgen bij de trouwerij van zijn dochter te kunnen zijn.
In de avond mag hij dan dat hele stuk weer terugrijden om Maandagochtend ons weer op te pikken als wij met de boot weer terugkomen.
Na 25 minuten wachten vertrok de boot om 18.00 uur en na 45 minuten waren we bij ons hotel.
Wat een aangename verrassing was dat. Mooie Batak huizen en een tuin met zwembad.
Na de incheck werden we naar onze kamer gebracht. Dit bleek een bovenverdieping van een Batak huis te zijn. Het geheel maakte een verzorgde indruk zal ik maar zeggen. Na 2 dagen douchen met koud water waren we ook wel weer blij met warm stromend water.
In de avond lekker in het hotel gegeten en omdat we ook een beter wifi signaal hadden konden we ook de verslagen en wat foto´s toevoegen aan onze weblog.
Daarmee hadden we ook deze vermoeiende dag weer heerlijk afgesloten.