Dag 6 Samosir-Berastagi,Dag 7 Berastagi-Yogyakarta - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 6 Samosir-Berastagi,Dag 7 Berastagi-Yogyakarta - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 6 Samosir-Berastagi,Dag 7 Berastagi-Yogyakarta

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

06 Mei 2014 | Indonesië, Berastagi

Dag 6 (5-5-2014) Samosir - Berastagi en dag 7 (6-5-2014) Berastagi - Medan - Yogyakarta

Maandagmorgen was weer geen morgen om uit te slapen want om 07.15 uur zaten we al aan het ontbijt, omdat om 07.45 uur onze boot ons zou ophalen voor de terugreis naar het “vaste land” van Sumatra.
De boot was mooi op tijd en nadat we nog op een andere plek wat passagiers hadden opgepikt voeren we in ongeveer 45 minuten weer naar het plaatsje Parapat waar onze chauffeur Untung ons al stond op te wachten.
Hierna zijn we al rijdend om het Tobameer vertrokken richting Berastagi.
Onderweg hebben we diverse leuke stops gemaakt. Tijdens de rit zijn we heel veel koffieplantages tegengekomen. Hier groeien de robusta bonen die veel worden geëxporteerd.
Ook hebben we nog een stop gemaakt bij een dorpje waar vroeger 14 generaties Batik koningen hebben gewoond (de laatste is in 1947 overleden). Deze heren hadden allen meerdere vrouwen (tot soms wel 25 stuks!!!!!!!!) en in het hoofdverblijf was er een klein kamertje waarin hij zijn liefdeswerk deed. Hij gaf dan aan zijn lijfwacht aan welke vrouw deze moest halen en deze werd dan netjes bij hem gebracht. Ik ben blij dat ik er maar 1 heb. Pfffffffffffffffffffffff
Ook zijn we nog even gestopt voor een fotomomentje bij een lagere school en bij een waterval.
Als laatste stop voor Berastagi zijn we wezen kijken in een Batik woning waar een gewoon Indonesisch gezin woont. Dit was ook wel mooi om te zien. In de woning woonde eigenlijk 4 gezinnen. Binnen werden de “kamers” eigenlijk alleen gescheiden door de keukens. In de woning zag alles redelik zwart wat er wordt gewoon op hout gekookt en van een afvoer heeft men hier nog nooit gehoord. De kinderen slapen op de houtenvloer op een dun rieten matje en de ouders slapen achter een gordijn in een bed. Privacy nul dus.
Nadat we oma met een kleine donatie hadden bedankt zijn wedoorgereden naar Berastagi waar we hebben geluncht en even over de plaatselijke groente- en fruitmarkt hebben gelopen. Hierna hebben we het laatste stukje naar ons hotel gereden. In de namiddag hebben we nog een klein stukje in de omgeving gelopen en s‘avonds hebben we samen met onze gids onze laatste avondmaal op Sumatra gegeten.
Dit was in een klein tentje langs de weg waar Untung wel meer kwam met gasten.
Het eten was niet echt veel maar het smaakte goed.

Dinsdagmorgen om 07.00 uur zaten we al weer aan het ontbijt. Het gaat bijna wennen zo’n vakantie zonder uitslapen J.
Hierna zijn we om 07.30 uur vertrokken richting het vliegveld bij Medan.
Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij een mooie kerk in Batik stijl in Berastagi en bij een plek waar men vliegende honden hield (worden daar Kalong genoemd).
Deze beesten worden op Sumatra verkocht om te eten. Ook schijnt het eten van dit beest te helpen tegen astma. Ik mocht nog even zo’n beest vasthouden waarna we zijn doorgereden richting het vliegveld. Nadat we de drukte van Medan voorbij waren en bijna bij het vliegveld waren hebben we nog even een kopje koffie gedronken met onze chauffeur waarbij we hem bedankt hebben voor zijn werkzaamheden.
Hierna heeft hij ons afgezet op het vliegveld waar we onze wachttijd nuttig hebben besteed door wat foto’s bij de verslagen te zetten.
Ons eerste deel van de vlucht verliep goed en na aankomst op Jakarta zijn we in gestrekte draf naar de gate gelopen waarvan we weer moesten vertrekken.
En 90 minuten nadat we waren geland op Jakarta rolden we alweer van het platform richting Yogyakarta.
En een goed uurtje later zijn we geland op Yogyakarta waar we door een chauffeur werden opgewacht.
Uiteindelijk om 20.00 uur waren we na een half uur rijden in ons hotel.
Dit ziet er mooi uit en is wat luxer als de hotels die we tot nu toe hebben gehad.
Morgenochtend om 07.00 uur worden we met een bus alweer opgehaald waarna we onder andere een stukje gaan fietsen naar de Borobudur.
Dus voor de verandering om 06.30 uur ontbijten!!!!!!!!!!!!!!!

• 06 Mei 2014 - 17:58

Patrick:

Jullie hebben het er maar druk mee, met al dat gesjouw en verkassen hahaha. Maar ja je ziet wel lekker veel zo ;-)