Dag 8 ( 7-5-14 ) Yogyakarta fietsen naar de Borob - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 8 ( 7-5-14 ) Yogyakarta fietsen naar de Borob - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 8 ( 7-5-14 ) Yogyakarta fietsen naar de Borob

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

07 Mei 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Dag 8 ( 7-5-14 ) Yogyakarta fietsen naar de Borobudur

Ook vanmorgen ging de wekker weer vroeg want om 07.00 uur werden we opgehaald om richting de tempel Borobudur te rijden.
Na de drukte van de stad achter ons gelaten te hebben kwamen we om na een uur rijden aan bij een plek waar we verder zouden fietsen.
Wij hadden het idee dat we alleen naar de Borobudur zouden fietsen maar het programma zou er iets anders uitzien vandaag.
We kregen bij een soort hotel-restaurant een uitleg van de man die met ons mee zou fietsen. Agong zoals hij heette gaf aan dat het programma ongeveer 5 uur zou duren en zou bestaan uit het bezichtigen van de Borobudur maar ook een fietstocht over het platteland waarbij we nog een markt zouden bezoeken en een tofu fabriek en bij een pottenbakkerij langs zouden gaan. Hierna zouden we terugkeren naar het hotel-restaurant waar we nog een lunch zouden krijgen.
Agong gaf aan dat het verstandig zou zijn om met het bezoek aan de Borobudur te beginnen gezien d temperatuur. Dit leek ons ook geen gek plan want klimmen op het midden van de dag zaten wij ook niet op te wachten.
We kregen onze fietsen, waarbij Lizette deze keer wel een fiets had die voor haar geschikt was, en reden over allerlei paadjes en plattelandsweggetjes naar de Borobudur. Nadat we onze fietsen geparkeerd hadden bij de woning van de ouders van Agong leiepen we het laatste stukje naar de ingang.
Hier kregen we een beetje Nederlands sprekende gids mee die ons heeft rondgeleid en dingen heeft uitgelegd over de Borobudur.
Na ongeveer 1,5 uur waren we tot de bovenste laag geweest, de Borobudur heeft 9 etages die voor een Boeddhist zijn weg aangeeft die hij moet afleggen tot aan de grote Stoepa bovenop die het Nirwana aangeeft. Voor ons is het gewoon een mooi complex wat volgens de gids helemaal is opgebouwd uit losse stenen zonder dat er cement of zo iets is gebruikt.
Na dit alles bekeken te hebben zijn we richting de uitgang gelopen. Onderweg struikel je over verkopers die van alles aan je willen verkopen. Hier hebben we wat dingen gekocht, uiteraard door eerst flink af te dingen.
Hierna zijn we weer op de fiets gestapt en zijn we eerst naar de plaatselijke pasar (markt) gereden. Hier heeft onze gids Agong ons van alles verteld over dingen die daar verkocht worden zoals allerlei soorten groente en fruit en specerijen. Na deze rondleiding zijn we weer een stuk gaan fietsen door het dorp wat bij de Borobudur hoort en de buitengebieden die daar bij horen. Hierbij zijn we langs de rijstvelden en andere landerijen gereden waar de lokale bevolking aan het werk was.
Onderweg zijn we gestopt bij een fabriekje waar tofu gemaakt wordt. Tofu is een sojaproduct wat vaak als vleesvervanger gebruikt wordt in Nederland.
Hier wordt het gebruikt in allerlei gerechten.
Het was leuk om te zien hoe dit vanaf het basisproduct, de sojaboon, gemaakt werd tot grote plakken tofu. Na dit alles zijn we weer verder gefietst totdat we bij een gedeelte kwamen waar allerlei mensen hun eigen pottenbakkerij hadden. Hier hebben we allebei onder deskundige leiding een Stoepa van klei mogen draaien. Volgens de kenners was die van Lizette net iets mooier (of beter gelukt) van die van mij.
Na deze crea bezigheid zijn we teruggefietst naar de plek waar we begonnen waren.
Hier hebben we een heerlijke rijsttafel geserveerd gekregen met 5 verschillende gerechten. Deze smaakten allemaal heerlijk.
Na dit alles zijn we door de chauffeur die ons vanmorgen had opgehaald, moe maar voldaan, teruggebracht naar ons hotel.
Ook dit was weer een hele leuke dag die we niet snel zullen vergeten.
Vanavond nog even naar Nederland bellen want mijn zus Inge is vandaag 56 jaar geworden.
Morgen vertrekken we weer uit dit hotel en bezoeken we onder andere de Pranbanan tempel en het paleis in Solo.

• 07 Mei 2014 - 17:11

Willy:

Hoi hoi wat een dag weer zeg. Van harte met je zus. Nou slaap lekker straks maar dat zal wel lukken na zon dag