Dag 11 Tana Toraja-Sengkang donderdag 11 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 11 Tana Toraja-Sengkang donderdag 11 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 11 Tana Toraja-Sengkang donderdag 11 juni 2015

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

11 Juni 2015 | Indonesië, Sulawesi Island

Vandaag weer een reisdag. Gelukkig deze keer niet zo lange reisdag.
Om 07.45 uur zijn we vertrokken vanuit ons hotel om in zuidelijke richting naar Sengkang te rijden. Dit is een voormalig Buginees koninkrijk gelegen aan het Tempe-meer.
Ook vandaag was het weer hobbelen en bochten draaien in de bergen waar we langs moesten.
Na een kleine 2 uur hebben we een stop gemaakt bij een plek die uitkijkt op de “erotische berg”.
Jullie zullen je wel afvragen hoe ziet dat eruit??? Dat hadden wij ook toen we gisteren hoorden dat we daar vandaag zouden stoppen. Jullie begrijpen wel dat ik zeer nieuwsgierig was wat we aan zouden treffen.
Toen we stopten zagen we aan de overkant van ons koffietentje een berg in de vorm van een vagina. Tenminste als je een beetje fantasie hebt. Na een lekker bakkie Indonesische pleur en heerlijke verse pisang goreng (gebakken banaan) zijn we weer verder gereden.
We zijn de bergen uitgereden waarna we een relatief vlak stuk zijn doorgereden met veel rijstvelden aan beide kanten.
Om ongeveer 12.45 arriveerden we in Sengkang waar we eerst geluncht hebben.
We lieten de eigenaar Arnold ons verrassen met vis, groente en bami.
Terwijl we wachtte op het eten bleek dat het restaurant zelfs over wifi beschikte. Na 5 dagen waren we eindelijk weer verbonden met de buitenwereld.
Toen het eten geserveerd werd kwam er een bord met gemengde groente, een bord bami en voor ieder een flinke gebakken vis in een soort pittige tomatensaus.
De maaltijd was echt top. Het was de beste tot nu toe op Sulawesi, terwijl we nog niet echt slecht gegeten hebben.
Na de maaltijd moesten we nog een paar minuten rijden naar ons hotel.
Het hotel is nog niet zo lang open en is modern opgebouwd. Ook het hotel heeft wifi dus de verslagen van dag 6 t/m 10 hebben we net online gezet. Ook de eerste foto’s worden er nu opgezet. Hoop dat de wifi snelheid een betje meevalt en dat we aardig wat foto’s van de afgelopen dagen online kunnen zetten.
Maar vanmiddag hebben we eerst nadat de koffers in onze kamers waren gezet een boottocht gemaakt in een lopi pakkaja. Dit is een lange prauw. Ik moest in het midden en Lizette voorin plaatsnemen.
Bij het instappen was het wel oppassen want zo’n smalle boot schommelt wel.
Met de boot zijn we via de rivier die door sengkang stroomt naar het Tempe-meer gevaren. Hierbij voeren we door een dorpje van houten huizen op palen welke bij laag water droog staan maar waar we nu tussendoor konden varen.
Hierna zijn we het meer opgevaren. Op het meer wordt vanuit prauwen gevist door de bewoners welke op en om het meer wonen. Sommige met hele grote schepnetten, andere weer met een net wat je uitgooien en weer anderen zetten een heel lang net uit wat aan drijvers hangt en wat een tijd later weer ingehaald wordt.
Na een stuk over het meer gevaren te hebben ook door smalle paadjes tussen waterplanten door kwamen we bij een gedeelte waar drijvende huizen,(rumah terapung) liggen. Dit zijn huizen van vissers welke drijven op bamboepalen. We hebben aangelegd bij een van de huizen waar we even binnen hebben gekeken.
De bewoonster welke haar huis liet zien leeft daar met haar man. Zij leven van de visserij. De gevangen vis wordt schoongemaakt waarna hij een dag lang in zout wordt gezouten.
Hierna wordt hij de volgende dag schoongespoeld waarna de vis in de zon wordt gedroogd.
Een maal per week wordt de vis dan verkocht op de markt waar deze mensen dus hun inkomsten uithalen.
Na dit bezoek zijn we teruggevaren en legde de boot weer vlak bij ons hotel aan.
Dit tripje was een mooie afsluiting van de dag. Vanavond gaan we nog even terug naar het restaurant waar we ook de lunch gebruikt hebben.
Morgen rijde we weer verder naar het zuiden en komen we in de middag aan in Bira.
Tot het volgende verslag!!!!!!!

• 11 Juni 2015 - 13:55

Lida:

Hallo Frank en Lizette,
    wat leuk weer jullie verslagen te lezen. Het is maar goed dat jullie alles opschrijven, want jullie beleven
    zoveel, dat je als je niets noteert, je alles vergeten bent thuis.
    Zo te lezen is het heel wat anders dan het ontwikkelde Bali, veel primitiever in ieder geval, maar dat heeft zeker zijn charmes. Het eten is er in ieder geval niet minder om.
    Hier is het nu ook lekker weer, Danny heeft een viswedstrijd op de Maasvlakte en ik zit te zwoegen op
    alle casussen die ik mogelijk morgen voor mijn BOA examen kan krijgen. Jammer genoeg pas na ongeveer 5 werkdagen de uitslag. We zien het wel.
    Tot het volgende verslag.
    xxx Lida