Dag 12 Sengkang - Bira vrijdag 12 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 12 Sengkang - Bira vrijdag 12 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 12 Sengkang - Bira vrijdag 12 juni 2015

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

12 Juni 2015 | Indonesië, Sulawesi Island

Na 1 nacht in het BBC-hotel in Sengkang mogen we vanochtend de koffers al weer inpakken voor een reisje naar Bira. Volgens de reisbeschrijving een hotel waarin je het Robinson Crusoë gevoel krijgt. We zijn benieuwd.
Om 07.45 uur zaten we na een ontbijtje weer in de auto en zijn we verder naar het zuiden gereden.
Na ongeveer 1,5 uur waren we in Watampone. Hier konden we een stop maken bij het Bugis museum. Volgens de reisbeschrijving is het een klein beetje stoffig maar wordt het met veel liefde onderhouden. Je vindt er Delfts blauw aardewerk en foto’s en bezittingen van de Bugineze koningen.
Wat is de beschrijving staat klopt, hahahaha.
Na daar gelijk maar een sanitaire stop gemaakt te hebben, wat weer een schrik momentje voor mij opleverde omdat zo’n 8 potige vriend het nodig vond om achter de wc vandaan te kruipen terwijl ik net mijn bruine jongen stond weg te spoelen met een emmertje water, zijn we verder gereden.
In een volgend plaatsje een bakkie thee gedaan waarna we de rest van de trip hebben afgelegd.
Vlak voor Bira omstreeks 12.30 uur hebben we nog even op het strand een aantal “scheepswerven” bekeken. De omgeving staat bekend om de Boeginese schoeners (schepen voor de mensen die niet weten wat een schoener is ;-) ) welke hier worden gebouwd. De meterslange schepen worden niet in een werf gebouwd maar op het strand onder de palmbomen.
Er lagen een aantal schepen in diverse stadia van bouwen. Een was er zelfs helemaal af en zelfs geverfd. Deze waren ze met een aantal mannen via het strand de zee in aan het slepen. Als we hadden willen zien dat hij helemaal in zee lag hadden we nog een aantal uurtjes moeten blijven vrees ik.
Dit hebben we maar niet gedaan.
Hierna het laatste stukje gereden naar ons hotel voor de komende 2 nachten, het Bara Beach hotel.
De beschrijving van het Robinson Crusoë gevoel herken ik niet. Volgens mij zat die met zijn maatje Vrijdag op een verder onbewoond eiland. Maar dat het hier mooi is klopt wel.
Wit strand met zand zo fijn als meel en een heldere azuurblauwe zee.
Na onze koffers in onze bungalow gezet te hebben, zijn we lekker op een bedje aan het strand gaan liggen. WE zijn ook even in het water geweest. Lekker even snorkelen dachten we. Totdat Lizette na 10 minuten een beest zag wat wel erg veel leek op een zeeslang. Hij was mooi wit met zwarte ringen. Ik zag hem even later ook. Hij was dun maar toch wel 50 cm lang. Mmmmmmm.
We zijn het water maar uitgegaan.
Even aan het personeel gevraagd of het beestje kwaad kon. Oeps, ze gaven aan dat de beet van het beestje dodelijk is. Maar de kans dat je gebeten wordt is vrij klein. Dit omdat zijn giftanden heel ver naar achteren staan en, doordat hij zo klein is hij niet zal aanvallen.
Ik vind het goed. We hebben de rest van de middag lekker geluierd en aan het einde van de middag nog lekker een stukje gelopen over het strand.
Nu lekker even verslagje tikken en vanavond lekker eten aan het strand. Er zijn ergere dingen.
Tot morgen.