Dag 1,2 en 3 Schiphol, Jakarta en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 1,2 en 3 Schiphol, Jakarta en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 1,2 en 3 Schiphol, Jakarta en Ubud

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

07 September 2016 | Indonesië, Ubud

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 1, 2 en 3 Maandag 5, Dinsdag 6 en Woensdag 7 september 2016

Op de computer zag ik toen ik de verslagen van vorig jaar zat te bekijken dat ik vorig jaar was begonnen met 3 dagen te verwerken in het 1e verslag dus dat kan ik dit jaar ook wel weer doen. Dus niet gelijk denken “die Frank maakt het zich wel heel makkelijk”. Zoveel heb ik toch niet te vertellen. De eerste 2 dagen hebben we meer in het vliegtuig en op luchthavens gezeten dan de rest van de tijd en vandaag was het een feestdag op Bali waardoor er, tot nu toe tenminste, niets spannends is gebeurd.

Terwijl ik dit eerste verslag zit te tikken, op woensdagmiddag rond 18.00 uur zit ik lekker op ons terras met uitzicht op de voor de deur liggende sawa’s (rijstvelden voor diegene die denken “waar zit je”) en op de achtergrond de geluiden van vogels en in de verte de altijd hier rondrijdende scooters/brommers.
Dit is ons verblijf tot morgenochtend 08.00 uur wanneer we weer opgehaald worden om naar het vliegveld van Denpassar gebracht te worden, waarvandaan we dan naar Flores vliegen waar onze rondreis dan echt gaat beginnen.
Maar onze vakantie is op maandagmiddag begonnen toen (schoon)vader Joop ons naar Schiphol bracht. Gelukkig waren de strenge controle’s voor Schiphol verleden tijd en reden we zo naar de vertrekhal.
Na de incheck hebben we nog lekker even van een frappo van Starbucks genoten en wat luchtjes gekocht.
Ons vliegtuig vertrok op tijd en na een vlucht van bijna 14 uur konden we op de luchthaven van Jakarta uitstappen. Van de 14 uur ben ik helaas ongeveer 13 uur wakker geweest. Slapen in een vliegtuig is niet mijn sterkste punt namelijk. Lizette heeft iets meer geslapen maar ook dat waren hazenslaapjes waar je niet echt van uitrust.
Op de luchthaven van Jakarta werden we van de internationale terminal met een bus naar de binnenlandse terminal gebracht. Deze is vorige maand geopend. Terminal ziet er mooi uit maar het zal nog wel even duren voor hij echt af is.
We hadden in totaal 2,5 uur overstaptijd en het leek dat we op tijd zouden vertrekken.
Maar helaas bleek dat we 1 passagier mistte waardoor na enige tijd wachten werd besloten om zijn/haar bagage uit het toestel te halen waarna we alsnog konden vertrekken. Dat was helaas wel een uur later dan gepland.
Na ongeveer 1,5 uur vliegen landde we uiteindelijk toch op Bali op de luchthaven van Denpassar. Gelukkig kwamen onze koffers als een van de eerste op de bagageband waardoor we redelijk snel nadat we vaste grond onder onze voeten hadden de chauffeur konden zoeken die ons naar ons hotel in Ubud zou brengen.
Ook deze man was snel gevonden met zijn bordje met onze naam erop waardoor we snel in de auto zaten.
Na een rit van een goed uur door de avondspits van Bali werden we afgezet bij ons verblijf voor de komende 2 nachten. Na de incheck werden we naar onze kamer gebracht. Daar het al donker was konden we niet echt zien wat er om de kamer heen te zien was. Wel zagen we dat gelijk aan het terras van onze kamer rijst gepland stond.
Na lekker in het restaurant gegeten te hebben zijn we lekker gaan knorren. Hier waren we wel aan toe na zo lang zonder slaap.

Vanmorgen, woensdag 7 september waren we weer, zoals helaas gebruikelijk vroeg wakker. Om 06.30 uur waren we wakker en konden we genieten van het mooie uitzicht. Voor het terras ligt inderdaad een mooi rijstveld wat een beetje in diverse terrassen verdeeld is. Over een muurtje wat het terrein van het hotel afscheid zag ik even later al de eerste aap wandelen op weg naar zijn ontbijt.
Op het terrein staan namelijk diverse offerplekken waar de apen zich tegoed doen aan de geofferde spullen.

Nadat wij ons ook tegoed hadden gedaan aan ons ontbijt zijn we richting het centrum gaan wandelen. Er was ons gisteren al verteld dat er vanmorgen niets open zou zijn omdat het een feestdag zou zijn maar eigenwijs zoals de Cramers en Oosterveers zijn hebben wij toch de wandeling richting het centrum ingezet. Direct uit het hotel zijn we het monkey forrest ingegaan. Dit tot tevredenheid van Lizette die sinds ons angstmomentje in een hotel in Sri Lanka 4 jaar geleden, niets meer moet hebben van apen zo dicht bij haar. Maar het viel vandaag mee met het lastigvallen van Lizette door de apen en zonder kleerscheuren zijn we het monkey forrest weer uitgekomen.
Hierna gelijk maar wat gedronken bij Tropical View Cafe. Hier hadden we 2 jaar geleden ook genoten van het uitzicht op de sawa’s en dat was nu ook nog mooi. Was wel een stuk verdwenen om een parkeerplaats van te maken voor de bezoekers van het Monkey Forrest maar het overgebleven deel zag er nog mooi uit.
Na een rondje door het centrum van Ubud langs veelal dichte winkeltjes, wat ook wel weer het voordeel heeft dat je niet zoveel geld uitgeeft, zijn we via de supermarkt weer naar het hotel gelopen. Hier hebben we in de middag lekker bij het zwembad gelegen om lekker te luieren.

In de avond met het busje van het hotel ons in het centrum af laten zetten en lekker in een warung ((lokaal restaurant) gegeten. Ze hadden er gelukkig ook sate kambing dus die moest ik natuurlijk ook testen. Verder hadden we nasi en bami goreng en garnalen met petehbonen. Dit laatste gerecht was iets aan de hete kant (zelfs voor Lizette). Maar al met al heerlijk gegeten. Hierna nog wat rond gelopen en ergens wat gedronken waarna we om 21.30 uur weer door het busje van het hotel werden opgepikt en teruggebracht.
Net alvast de koffers, zo veel als mogelijk ingepakt, voor onze volgende bestemming morgen.
Ik ga dit verslag zo dadelijk proberen online te zetten. Dan heeft het thuisfront ook wat te lezen.
De groeten vanuit een lekker Indonesiè.
Frank en Lizette

• 07 September 2016 - 17:27

Danny:

He kanjers. Ik ruik en zie en hoor bali jammer dat jullie uit ubud wegzijn want naast monkeyforrest zit die kerel die dat oosterse winkeltje in wateringen had waar wij opa en oma hebben gekocht. Geniet op het strand van flores xxx

• 07 September 2016 - 19:06

Lida:

Hallo daar,
    fijn dat de reis al met al goed verlopen is. Jammer van die vertraging. Als ik naar jullie foto's kijk, komen gelijk de herinneringen weer boven. De foto van de kinderen in feestpak en de vlaggen, het offeren.
    Hebben jullie misschien nog gezocht naar de man uit Wateringen die zijn winkel verkocht heeft en een restaurant in Ubud ging beginnen, West meets East of zo iets?
    Hoop dat jullie leker slapen (of geslapen hebben als jullie dit lezen). Morgen naar het prachtige eiland Flores. Ben benieuwd hoe jullie dit vinden.
    xxx Lida

• 07 September 2016 - 20:26

Petra:

Jullie vakantie is begonnen, geniet er lekker van en ik zal met veel plezier jullie blog volgen. Het is voor mij meer dan 25 jaar geleden dat ik in Ubud was maar herinner mij vooral het oorverdovend gekwaak van de talrijke kikkers in de rijstvelden die onze nachtrust aardig verstoorden. Fijne reis, XXX Petra