Dag 5 Maumere op Flores. - Reisverslag uit Maumaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 5 Maumere op Flores. - Reisverslag uit Maumaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 5 Maumere op Flores.

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

09 September 2016 | Indonesië, Maumaru

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 5 Maumere op Flores.
Vrijdag 9 september 2016

Gisterenavond hebben we (of eigenlijk ik met toestemming van Lizette) besloten om vandaag te gaan duiken. Er zit een duikschool bij het hotel en om 08.00 uur zouden we vertrekken. Daarom maar de wekker gezet op 06.30 uur.
Maar om 05.45 uur waren we klaarwakker en hebben we lekker een bakkie koffie gedronken op onze veranda met het geluid van een rustig kabbelende zee. Er zijn slechtere plekken om wakker te worden.
Na om 07.00 uur het ontbijt te hebben genuttigd hebben we bij de duikschool onze spullen gepast en zijn we vervolgens op de boot gestapt. Er was nog een Duits stel dus met 4 duikers en 4 man personeel (2 duikgidsen en 2 man voor de boot) zijn we op weggegaan. Het was ongeveer een uur varen. Het Duitse stel, wat gelukkig ook Engels sprak, had 2 dagen geleden onderweg een groep dolfijnen bij de boot gehad met daartussenin een aantal walvissen. Onderweg hadden we een hele gladde zee dus was het iets makkelijker om te kijken of er iets van dolfijnen of walvissen in de buurt zou zijn. Na ongeveer 40 minuten zag ik een stukje verder beweging in het water. De stuurman minderde vaart en voer die kant op. Het bleek een grote groep met kleine dolfijnen te zijn. In 1e instantie zwommen er een paar onderwater met ons mee. Maar hierna hield de nieuwsgierigheid op en zwommen ze onder water weer van ons weg.
Na de groep nog een tijdje gevolgd te hebben waarbij het leek of zij een spelletje met ons speelden zijn we verder gevaren naar onze 1e duikstek.
Dit was Tangjung Darat. Na onze spullen aangedaan te hebben gingen we te water. Lizette had helaas moeite met het klaren van haar oren en moest na 6 minuten haar duik afbreken. Nadat zij door de gids naar de oppervlakte werd gebracht ben ik met de gids verder gezwommen. De duik was niet spectaculair maar ik heb toch wel wat mooi koraal en leuke vissen gezien. Wat minder was om te zien was dat we onderweg een aantal viskooien tegenkwamen met daarin vissen en in 2 kooien zat ook een kleine murene. De kooien waren zodanig gemaakt dat de vissen er kennelijk wel in kunnen zwemmen maar er daarna niet meer uit zwemmen. Mogelijk dat de kooien gebruikt worden om de vissen levend te vangen voor de verkoop aan aquarium eigenaren. Vond het geen fijn gezicht maar kennelijk is ook dit een manier om geld te verdienen.
Na een uur kwamen we weer boven en zijn we weer op de boot geklommen. Lizette had ondertussen een beetje van de zon genoten op de boot. Het Duitse koppel en hun gids waren ook alweer terug en we zijn vervolgens naar de volgende duikstek gevaren. Nadat we in totaal een uurtje bovenwater waren mochten we weer onze duikspullen aantrekken. Lizette ging het toch ook weer proberen en gelukkig ging het klaren van de oren nu wel goed. Deze duik was een muurduik, voor de niet kenners dit betekent dat je eigenlijk langs een muur drijft.
Ook hier weer veel koraal maar niet zoveel vis. Wel een mooie grote murene en een aantal blue spotted stingray’s gezien onderweg.
Vandaag helaas geen schildpadden gezien.
Na de 2e duik die ook weer een uur duurde hebben we aan boord geluncht waarna we weer teruggevaren zijn. Om ongeveer 14.00 uur waren we weer bij ons hotel. De rest van de middag hebben we een beetje geluierd.
Lizette heeft het personeel nog even grijze haren bezorgd. Ze zag dat onze huissleutel een beetje krom stond en wilde deze even rechtzetten. Met als gevolg dat deze afbrak. Gelukkig was het huisje al op slot en kon het personeel op zoek naar de reservesleutel. Gelukkig werd deze gevonden en konden we weer in ons huisje.
Dadelijk weer aan de maaltijd en morgen vertrekken we weer. We worden opgehaald door onze chauffeur die de komende 7 dagen bij ons blijft en ons over Flores heen zal rijden.
Zal dadelijk dit verslag nog online proberen te zetten. Ik zal ook nog proberen wat foto´s erbij te krijgen. Alles onder voorbehoud van enig wifi signaal.

De groeten van Frank en Lizette

• 09 September 2016 - 16:11

Struif&co:

Goedemorgen, middag , avond , frank en Lizette,

Nou ik heb dus even moeten bijlezen, alhoewel FB geeft ook al de nodige informatie over jullie belevenissen, maar dit is natuurlijk een tikkie uitgebreider.

Leuk wat jullie tot nu toe hebben beleeft, net als wij hebben jullie ook mooi weer :-P
    Zal daar ook wel zo blijven.

Mooie foto's , maar laat die van het eten maar weg, is te !!!!!!! lekkker !!!!! :-)

Nou hier niets spannends te beleven, ik zeg geniet en tot de volgende keek op de dag, week !!

Toedels Groeten Jeannette & Ruud.

• 10 September 2016 - 02:16

Annemiek Verhoek :

Hé Frank ...en Lizette natuurlijk,
    Wat supergaaf om een verslag van je reis bij te houden.
    Duiken lijkt mij echt heel erg mooi daar...ik blijf je verslag met veel
    Plezier lezen! ...geniet maar van jullie heerlijke reis !!
    Groetjes,
    Ann

• 10 September 2016 - 12:53

Tally & Joep:

Hoi Frank en Lizette,

Wat leuk om zo een klein beetje deel te nemen aan jullie vakantie. Hoewel het hier erg mooi weer is, zouden wij best willen ruilen.

Geniet er van en wij blijven jullie volgen.

Groetjes.