Dag 6 Van Maumere naar Kelimutu. - Reisverslag uit Maumaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 6 Van Maumere naar Kelimutu. - Reisverslag uit Maumaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 6 Van Maumere naar Kelimutu.

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

11 September 2016 | Indonesië, Maumaru

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 6 Van Maumere naar Kelimutu.
Zaterdag 10 september 2016

Vanmorgen na het ontbijt kwam onze chauffeur/gids voor de komende 7 dagen ons ophalen. De man heet Matus en spreekt in ieder geval redelijk goed Engels. Dat in tegenstelling tot de chauffeur die we vorig jaar op Sulawesi hadden.
Vandaag hebben we een rit van ongeveer 95 kilometer voor de boeg. Het meeste zal over de hoofdweg zijn die over het gehele eiland van oost naar west (of van west naar oost) loopt.
Het eiland is 300 kilometer lang maar de hoofdweg is iets meer dan 700 kilometer lang. Dit betekent dat hij niet recht over het eiland loopt. Matus gaf al aan dat de weg op het ene gedeelte aan de noordkant en vervolgens weer naar de zuidkant loopt. Na een tijdje rijden weet ik ook waar de andere extra kilometers van komen. Er zijn niet veel stukken weg die recht lopen zal ik maar zeggen. En ook niet veel stukken die horizontaal lopen. Het is dus klimmen en dalen met een hoop bochten de komende week. Gelukkig hoeven we alleen achterin te zitten in de auto en te genieten van het vaak mooie uitzicht. Je merkt trouwens wel dat het hier veel minder druk is dan op de andere eilanden van Indonesië waar wij al geweest zijn. Het verkeer is daarom ook wat minder gevaarlijk heb ik het idee. Je ziet minder gevaarlijke inhaal capriolen dan de afgelopen jaren. De kwaliteit van de hoofdweg is trouwens ook goed te noemen.
Onderweg zijn eerst gestopt bij een museum genaamd Bikon Blewut waar wat te zien was over de geschiedenis van het eiland. Ook lagen er wat botresten van een of andere Homo Sapiens aftakking van een meter hoog.
Verder zijn we nog gestopt in een dorpje bij een oude kerk uit 1899 die door een Nederlander ontworpen was. Ook zaten daar wat dames die hun kleedjes aan ons probeerde te verkopen. En er waren ook nog wat kinderen schoolsport aan het doen.
De kids mogen hier 6 dagen per week naar school, de bofferds.
Hierna zijn we verder gereden waarna we om ongeveer 13.30 uur aankwamen bij ons hotel, Kelimutu Crater Lakes Eco Lodge. De naam zegt het al, milieuvriendelijk en weinig gebruik van stroom maken. Dus geen Wifi, niet te veel licht aan in je kamer, geen airco en zelfs geen ventilator. Hoop dat het vannacht een beetje wil afkoelen, anders drijf ik mijn bed uit. We hebben wel een klamboe dus van de muggen, die hier volgens de hotelman, alleen zijn tussen 17.00 en 18.30 uur zullen ons niet prikken, hopen wij.
Nadat we de spullen op de kamer hebben gezet zijn we door de chauffeur afgezet bij het restaurant van Bintang Bungalow waar we heerlijke mie goreng hebben gegeten.
Na de lunch zijn we lopend, ongeveer 1 kilometer naar het hotel terug gelopen.
Hier heeft Lizette wat zitten lezen en ben ik alvast mijn verslag gaan tikken.
Vanavond eten we in het hotel waarna we maar moeten proberen te gaan slapen want om 04.00 uur vertrekken we richting de Kelimutu berg waar de drie gekleurde krater meren in liggen. Die gaan we bekijken bij zonsopgang dus vandaar dit vroege tijdstip dat we uit de veren moeten.
Jullie zullen dit verslag pas later lezen omdat we vandaag dus geen Wifi hebben.
Morgen hoop ik dat dit weer wel zal lukken.
Het is nu bijna 17.00 uur dus we gaan naar onze kamer voordat we opgevreten worden door de muggen.
De groeten van Frank en Lizette