Dag 8 Riung vliegende honden bekijken en snorkelen - Reisverslag uit Riung, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 8 Riung vliegende honden bekijken en snorkelen - Reisverslag uit Riung, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 8 Riung vliegende honden bekijken en snorkelen

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

12 September 2016 | Indonesië, Riung

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 8 Riung vliegende honden bekijken en snorkelen
Maandag 12 september 2016

Vandaag staat een boottocht op het programma waarbij we een aantal voor de kust gelegen eilandjes zullen bezoeken en ook is er tijd om te snorkelen.
Omdat de kapitein van de boot en de gids moslim zijn en het vandaag een Islamitische feestdag is (Offerfeest) vertrekken we pas om 10.00 uur.
Om 09.45 uur vertrekken we vanuit het hotel en rijden we het kleine stukje naar de haven van Riung.
Haven is een groot woord voor een pier waar een aantal bootjes aanliggen.
Na eerst bij het kantoor de toegangstickets te hebben gekocht zodat we de haven mogen verlaten kwamen de kapitein van de boot en de gids zodat we konden inschepen. Er was ook nog een zoon van de kapitein mee omdat door het offerfeest de kinderen vandaag geen school hadden.
De kapitein had een emmer in zijn hand waar onze lunch uitstak. Dit was een aardige vis die vanochtend door hem op de markt was gekocht.
Op de boot zag ik dat hij er gelukkig ook een rol ijs bij gekocht had waardoor de vis, gezien de temperatuur hier, ook tussen de middag nog voor consumptie geschikt zou zijn.
De gids legde uit dat we eerst de kalongs zouden gaan bekijken. Dit zijn vliegende honden wat weer een vleermuissoort is. Hiervoor voeren we de haven uit J en gingen we op een aantal eilandjes af welke hier voor de kust liggen. Na zo even gevaren te hebben zagen we boven een groot eiland waar we net om aan het heen aan het varen waren een grote groep beesten vliegen. Dit bleken dus die kalongs te zijn waarna we verder voeren om dichterbij te komen bij die beesten. Na om het eiland heen gevaren te hebben zagen we in de verte al dat er allerlei beesten in de mangrovebossen hingen.
Toen we dichterbij kwamen deed de kapitein de motor uit en dreven we tot vlakbij de bomen waar wel honderden van die kalongs in hingen. De beesten hingen kennelijk niet op hun gemak want er vlogen we steeds weer een aantal weg waarna ze weer aan een andere tak gingen hangen. Nadat we hier een tijdje naar hadden gekeken zijn we verder gevaren tot we bij een ander eiland aankwamen met een wit strand en turkooizen (volgens de spellingscontrole schrijf je dit zo) water ervoor. Hier hebben we onze eerste snorkelstop gemaakt. Zicht onder water was redelijk te noemen en er waren genoeg koraal en visjes te zien. Na een half urtje dobberen in het water zijn we weer op de boot geklommen en voeren we naar een ander eiland waar we aanmeerde en waar onze lunch door de bemanning is klaargemaakt. Terwijl de vis op de bbq lag te bakken hebben wij lekker zitten praten met een ander Nederlands stel wat daar met hun bemanning ook de lunch gebruikte.
Toen de vis eenmaal klaar was werden de andere ingrediënten van de lunch tevoorschijn gehaald. Er was wtte rijst en noedels en verder nog een gemengde gekookte groeten en ter plekke werd nog een rauwkost gemaakt van tomaten, komkommer en ui. Al met al een heerlijke lunch. De vis was ook heerlijk en na twee borden ben ik maar gestopt. De rest van de vis, de helft was nog over ongeveer werd gelukkig door de bemanning opgegeten.
Na de lunch zijn we lekker even gaan snorkelen vanaf het strand en ook hier hebben we weer leuke dingen gezien.
Toen we hier mee klaar waren was alle lunchtroep ook opgeruimd en voeren we naar onze derde snorkelplek.
Bij weer een ander eiland werd het anker uitgegooid en konden we het water weer in.
De schipper gaf aan dat we in de richting van een aantal bootjes, welke verderop lagen konden zwemmen en zij zouden dan met de boot daarheen varen zodat we weer aan boord konden klimmen. Ook hier weer mooi koraal en genoeg kleine vissen gezien. Al met al 3 mooie snorkeltochtjes gemaakt vandaag.
Toen we aan boord waren werd er nog een kokosnoot geslacht. Ik dacht dat ik eigenlijk geen liefhebber ben van kokosnoot omdat het vruchtvlees vaak zo droog is. Dit heb ik vaak genoeg geprobeerd in het verleden. Om niet onbeleefd te zijn wilde ik wel een slokje proberen van het kokosnotensap maar na mijn eerste slok kwam ik tot de ontdekking dat dit veel lekkerder was dan dat ik dacht. Ik zag dat de gids het vruchtvlees uit het dekseltje wat hij eraf geslagen had op at. Dit was heel dun vruchtvlees. Daarom toch maar besloten om een stukje te proeven. Dit bleek dus jonge klapper te zijn wat inderdaad heel sappig en lekker was.
Na het kokosnoten eten wilde de bemanning naar nog een plek varen maar het was ondertussen 15.15 uur en wij waren eigenlijk wel klaar met het snorkelen. En daar de klant ook hier koning is zijn we daarom teruggevaren naar de haven.
Hier stond onze chauffeur al weer op ons te wachten welke ons na een heerlijke dag weer terugbracht naar ons hotel. De verdere middag tot het eten heb ik een beetje aan het verslag zitten tikken en Lizette heeft lekker zitten lezen. In de avond zijn we naar een eettentje achter ons hotel gelopen en hebben we daar weer heerlijk gegeten.
Na zo’n hele dag op en in het water zijn we eigenlijk best wel moe en gaan we eens vroeg proberen te slapen. Want de imam zal ook wel weer op tijd wakker zijn en door zijn microfoon gaan zitten blèren.

De groeten van Lizette en Frank