Dag 14 Van Rinca Kalong met de boot naar Komodo - Reisverslag uit Rinca, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 14 Van Rinca Kalong met de boot naar Komodo - Reisverslag uit Rinca, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 14 Van Rinca Kalong met de boot naar Komodo

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

19 September 2016 | Indonesië, Rinca

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 14 Van Rinca Kalong met de boot naar Komodo.
Zondag 18 september 2016

Gisterenavond zijn we om 21.30 uur onze hut ingegaan. Ondanks het geluid van de motor zijn we toch in slaap gevallen. De airco deed het goed want we hebben lekker een dekentje over ons heen gelegd. Het was wel passen en meten want ik denk dat het bed 120 cm breed is. Na toch wel een paar keer wakker te zijn geweest hoorde we om 04.45 uur dat de boot weer vertrok. Dit betekende nog iets meer geluid dat de stationair draaiende motor gedurende de nacht. Na nog een beetje gedommeld te hebben zijn we er om 05.45 uur maar uitgegaan. Wel mooi hoe de zee en zijn eilanden er in de vroege morgen uitzien. Om 06.00 uur zaten we al aan het ontbijt onder het genot van een opkomende zon. Hoe mooi kan je wakker worden.
Om 06.30 voeren we een baai in waar al twee andere boten lagen. Hier gingen we aan land om een berg te beklimmen van waaruit je een schitterend uitzicht op de omgeving zou hebben.
We hebben deze vakantie in ieder geval genoeg beweging gehad want ook dit werd weer klimmen en klauteren over een paadje. Soms was het van rots naar rots overstappen en soms was het stoffige grond waarover je moest lopen en het was natuurlijk weer lekker zweten. Maar we werden bovenaan de berg wel beloond met inderdaad een schitterend uitzicht. Het was zeker de moeite van de klim waard.
Als je omhoog geklommen bent moet je uiteraard ook weer naar beneden toe. Dat is meestal nog wat gevaarlijker ook. Ook nu was het weer goed uitkijken voor losliggende stenen maar we zijn weer veilig beneden aangekomen. Na eerst vanaf de boot een verfrissende duik te hebben genomen zijn we hierna weer verder gevaren.
Als je dit leest dan heb je het idee dat we al een halve dag achter de rug hebben maar terwijl ik dit, heerlijk liggend in mijn zitzak op het bovendek, aan het tikken ben, is het pas 08.30 uur.
Zoveel beweging heb ik niet vaak al achter de rug op dit tijdstip. En dat voor de lol tijdens onze vakantie.
Zo het is nu 16.15 uur. Net ff met moeders in Rotterdam gebeld. Die was ook weer heelhuids van haar vakantie terug. Goed om ff weer wat van het thuisfront te horen.
Na 08.30 vanmorgen hebben we al weer van alles gezien en gedaan.
Eerst zijn we naar Pink Beach gevaren waar we gesnorkeld hebben. De naam van het strand begreep ik toen ik het zand zag. Er zat inderdaad een roze gloed door het zand. Dit komt denk ik van allerlei bloedkoraal wat kennelijk verpulverd hier aanspoelt. Er lagen namelijk ook nog wat grotere stukjes bloedkoraal op het strand.
Daar lekker gesnorkeld maar het water was hier een stuk kouder dan waar we gisteren gesnorkeld hebben. We vonden het zo koud dat we lekker nadat we op het strand hadden gezeten met het kleine bootje naar onze boot zijn terug gevaren.
Na het snorkelen hebben we lekker op het bovendek liggen lanterfanten tot de lunch. Het is wel wennen 2x per dag warm eten maar het went snel. Weer heerlijk gegeten. Er waren twee soorten vlees, een visgerecht en warm en koude groente.
Er zijn dagen thuis dat ik niet zoveel keuze heb.
Na de lunch zijn we naar Komodo gevaren. Hier hebben we eerst nog even voor anker gelegen omdat we daar op het heetst van de dag aankwamen. Vanaf de boot zagen we wel wat activiteit van in totaal 3 varanen die op het strand liepen. Ook zagen we een wild varken met een kleintje.
Om 14.00 uur zijn we met het bootje naar een steiger gevaren. Omdat het ticket kantoor niet bezet was zijn we eerst maar met een ranger ons rondje gaan maken.
De varanen zijn hier dunner bezaait dan op Rinca eiland. De gids gaf al aan dat het geen zekerheid was dat we varanen zouden zien. Uiteindelijk viel het mee. In het bos zagen we er een die van ons wegliep. Wel zagen we diverse wilde varkens (of zwijnen) en ook heel veel reeën. De reeën zijn het belangrijkste voedsel voor de varanen. De varaan probeert een ree te bijten en doordat de varaan meer dan 60 soorten bacteriën in zijn bek heeft gaat die ree binnen 2 a 3 dagen dood. Een varaan ruikt op een afstand van 5 kilometer of er ergens een dood beest ligt dus als die ree het loodje legt komt de varaan hem opeten. Tijdens de trail hebben we verder geen varaan gezien maar omdat wij er nog een paar op het strand hadden gezien vanaf de boot zijn we met de ranger nog even richting het strand gelopen. Hier lag nog een volwassen vrouwtje in de schaduw van de bomen te luieren. De ranger probeerde haar nog wat actiever te maken maar dat duurde even. Uiteindelijk kreeg hij haar aan het lopen en ging ze een paar meter verder liggen. Wij vonden het wel weer genoeg en gaven aan dat hij mevrouw varaan maar met rust moest laten. Op weg terug naar het beginpunt lagen er nog 3 varanen onder een gebouw in de schaduw te slapen. De ranger begreep dat hij deze maar lekker moest laten liggen.
Helaas was het ticket kantoor nu wel bezet en moesten we alsnog de toegang betalen. En omdat het vandaag zondag is betaal je ook nog ff wat meer dan op andere dagen. Vandaag mocht ik 690.000 rupiah aftikken (ruim 45 euro).
Na teruggevaren te zijn met het kleine bootje hebben we onze tocht weer voortgezet.
Onderweg kwamen we plotseling een grote school met manta’s tegen. Deze beesten kwamen af en toe met hun vleugels boven water uit en zwommen een hele tijd rond ons. De groep waren jonge manta’s of in ieder geval niet van die hele grote. Ikm schat in dat de spanwijdte niet meer dan 80 centimeter was van de meeste van deze mooie vissen. Op een gegeven moment was er een die wel een flink stuk groter was die op zijn rug draaide waardoor je zijn witte onderkant te zien kreeg. Deze was ook een stuk groter met wel een spanwijdte van misschien wel 2 meter en zwom ook niet met die school kleinere mee. De kleinere hebben we wel een half uurtje gevolgd. Wat een gaaf gezicht was dat die beesten. De kleinere staan op de film en foto’s.
Hierna hebben we aan de overkant van Komodo stad het anker weer uitgegooid en hebben wij weer even een duik genomen om ff af te koelen. De rest van de middag hebben we weer lekker op het bovendek op een zitzak gelegen. Het leven blijft zwaar.
In de namiddag lekker weer het zoute water van ons afgespoeld. De douche zit bij het toilet. Er komen 3 stralen water uit en daarom gebruiken we lekker de mandi om water over ons heen te gooien. Door de warmte overdag is dat zelfs lauw dus geen echte koude douche gelukkig.
Nadat het om 18.00 uur weer donker was hebben we om 19.30 uur weer heerlijk van het avondeten genoten. Dat bestond deze keer uit 2 soorten vis, vleesvervangende balletjes, gekookte groente en uiteraard witte rijst.
Na het eten hebben we nog wat gelezen en om 21.00 uur hebben we ons slaaphok opgezocht. Morgen alweer de derde en laatste dag van onze boottrip. We hadden deze dagen echt niet willen missen. We hebben echt super veel mooie dingen gezien.
Voor nu lekker slapen.

De groeten van Lizette en Frank

• 19 September 2016 - 18:48

Lida:

Hallo lieverds,
    het is zo herkenbaar allemaal wat jullie beleven. Alleen Komodo hebben wij niet gedaan.
    Het eten aan boord is inderdaad heerlijk, maar wat een luxe zeg, met z'n tweeen, wij zaten met
    10 man aan boord.
    Wij hadden toen in het vooronder onze slaapplek, Danny last van zijn rug, die lag overdwars en er
    was ook nog iets hoger een bed, maar denk dat de ruimte tussen matras en plafond niet meer dan 50 cm. was. Beetje claustrofobisch. Heb dan ook veel op het dek geslapen, heel bijzonder toen.
    Maar uit alles blijkt dat jullie enorm aan het genieten zijn. Heb het idee meer als jullie reis naar Sulawezi.
    Blijf jullie volgen.
    xxxxx Lida