Dag 15 Laatste dag op de boot, terug naar Lambuan - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 15 Laatste dag op de boot, terug naar Lambuan - Reisverslag uit Komodo, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 15 Laatste dag op de boot, terug naar Lambuan

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

19 September 2016 | Indonesië, Komodo

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 15 Laatste dag op de boot, terug naar Lambuan Bajo.
Maandag 19 september 2016

Vannacht voor het laatst op ons lekkere matras in onze hut gelegen en soms geslapen. Dit matras en de herrie van het stationair lopen van de scheepsmotor zijn twee dingen die we niet gaan missen. Het geluid van de motor went wel maar als ik wakker wordt met het gevoel alsof mijn rug gebroken is vind ik wat minder. Na wat oefeningen op het voordek ben ik daarna wel weer fris en fruitig.
Om 06.00 uur zijn we opgestaan en na het ontbijt werd om 06.30 uur het anker gelicht en de motor weer van stationair afgehaald en vertrokken we weer.
Op het programma staat nog dat we naar een manta point gaan. Ik kan mij niet voorstellen dat we er meer zullen zien dan gisteren J. Verder gaan we nog naar Kanawa Island. En hierna zullen we terugvaren naar de haven van Labuan Bajo.
Omstreeks 09.00 uur waren we bij het manta point. Je kon aan het water zien dat er daar erg veel stroming stond. Lizette heeft gisterenavond haar kleine teen gestoten waardoor haar teen een beetje blauw is geworden en ze heeft besloten om daarom vandaag niet meer te snorkelen. Ze heeft vanmorgen geprobeerd haar zwemvliesschoenen aan te trekken maar dat was geen succes L.
Santos en ik gaan daarom samen snorkelen. We gaan met het kleine bootje het water op tot we een stuk stroomopwaarts zijn en manta’s gespot hebben. Daar gaan we dan het water in en drijven weer een stuk naar de grote boot.
Zo gezegd, zo gedaan. Ook hier is het water niet zo warm maar het zicht is, ondanks de stroming redelijk goed. Nadat we het water in zijn geplonsd zien we gelijk een groep van een stuk of 10 manta’s. Ze zweven door het water tegen de stroom in waardoor je de groep maar kort in het zicht hebt. Het is niet te doen om, zelfs met zwemvliezen aan tegen de stroom in te zwemmen. Met een beetje moeite zwem je wat langzamer met de stroom mee waardoor er nog wel tijd is om wat foto’s te maken en zeker om te genieten. Wat een gave beesten zijn dit zeg.
Lizette heeft vanaf de boot ook een aantal keer een aantal manta’s gezien en zelfs twee die aan de oppervlakte zwommen. Met het bootje zijn we zo een aantal malen stroomopwaarts gevaren en hebben we steeds weer een duik genomen.
Ook hebben we op een gegeven moment aan het bootje gehangen en zijn we zo stroomopwaarts weer richting de manta’s gevaren. Om zo nog foto’s te maken en je met een hand vast te houden viel niet mee.
Na ongeveer 40 minuten zijn we moe maar voldaan weer aan boord geklommen. Wat een mooie snorkelstop was dit zeg.
Hierna zijn we doorgevaren naar Kanawa Island waar ik, met de kapitein nog lekker een half uur heb gesnorkeld. Ook hier weer mooi koraal en veel vissen en zelfs een schildpad. Ook hier weer een mooie locatie om te snorkelen dus.
Na aan boord gegaan te zijn voeren we verder voor onze laatste etappe naar de haven van Labuan Bajo. Onderweg nog de laatste heerlijke lunch geserveerd gekregen. Deze keer noedels en witte rijst met waterspinazie als groente en verder gefrituurde garnalen en ajam ketjap en een ander kipgerecht.
Om 13.00 uur arriveerden we in de haven van Labuan Bajo en nadat we de 5 koppige bemanning hadden bedankt voor hun goede zorgen werden we naar ons hotel gebracht.
Hier zitten we weer in dezelfde kamer als 3 dagen geleden. Nadat we de koffers, die we hier achter gelaten hadden, naar onze kamer hadden gebracht, zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen en hebben we het zout van 3 dagen zee in het zwembad afgespoeld. Hierna lekker op een ligbed, onze verhalen en foto’s van de afgelopen dagen op facebook / waarbenjij.nu gezet.
Vanavond lekker makkelijk in het hotel eten en morgen, op onze trouwdag J een beetje vliegen en op vliegvelden hangen.
Om 09.35 uur vanuit Labuan Bajo naar Denpassar op Bali vliegen waar we om 11.00 uur aankomen en dan pas om 15.00 uur doorvliegen naar Lombok voor een vlucht van 35 minuten L. C’est la vie. Hierna nog met de boot naar Gili Trawangan waar we dan heerlijk 4 nachtjes/3dagen mogen blijven.
Tot schrijfs…..

De groeten van Lizette en Frank

• 19 September 2016 - 18:39

Riarust:

ik was nog aan het werk hier is alles goed met je kinds is het ook goed ik meel je niet wand je slaap al Dikke kus ik mis jullie wel tot hoor ik hou van je xxxxxxx