Dag 14 dinsdag 13-11-18 Mandalay - Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 14 dinsdag 13-11-18 Mandalay - Monywa - Reisverslag uit Monywa, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 14 dinsdag 13-11-18 Mandalay - Monywa

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

13 November 2018 | Myanmar, Monywa

Vanmorgen na een ontbijt om 08.30 uur opgehaald voor onze rit van Mandalay naar Monywa.
Volgens onze reisbeschrijving ligt Monywa zo’n 100 kilometer noordwestelijk van Mandalay.
Eerst zijn we naar de Bodi-Ta-Htaung pagode gereden. Hier staat een Boeddhabeeld welke de een na grootste is ter wereld. Dit apparaat is 129 meter hoog en telt 31 verdiepingen. Daarnaast is er ook nog een liggende Boeddha die 101 meter lang is en 18 meter breed.
En even verderop het terrein is men de grootste zittende Boeddha ter wereld aan het bouwen. Het was tegen 11.30 uur toen we daar aankwamen. De temperatuur was ondertussen al lekker opgelopen naar boven de 30 graden dus het was zweten om daar rond te lopen. Maar het was wel groots om het te zien.
Na de grote gedoe zijn we even verderop de Than Buddhe pagode wezen bekijken.
In dit complex staan meer dan 500.000 Boeddhabeelden. Dat zijn er wel heel veel maar als je ook kijkt staan er heel veel hele kleintjes tegen de muren geplaatst. Ook dit was wel weer een heel mooi gezicht om zoveel beeldjes bij elkaar te zien.
Hierna was het alweer tijd om te lunchen. Dit hebben we in een plaatselijk restaurant gedaan waar gelukkig nog meer toeristen zaten. Meestal is het dan wel ok.
We bestelden beiden een curry gerecht met kip en witte rijst.
Maar toen het gebracht werd zaten er nog 6 andere gerechten bij. We hebben weer heerlijk gegeten. En dat alles voor omgerekend 3,35 per persoon. Maar voor dat geld kregen we ook nog soep vooraf en fruit en nog wat lekkernijen toe.

Na de lunch zijn we doorgereden naar het hotel. Hier hebben we alleen even ingecheckt want om 15.00 uur zijn we weer verder gereden omdat er nog dingen op het programma stonden.
Als eerste zijn we naar Mount Po Win Taung gereden. Dit ritje duurde ongeveer een uur.
Hier hebben wij een boeddhistisch grottencomplex bekeken.
Het complex bevat 947 kleine en grote rijk versierde grotten. Het is uitgehouwen in een zandstenen rots en bevat tal van gebeeldhouwde Boeddhabeelden en muurschilderingen met geometrische patronen en verhalen. De beelden en schilderijen dateren van de 14e tot de 18e eeuw (aldus Wikipedia)
We zijn enkele grotten ingelopen en er waren inderdaad nog mooie muurschilderingen te zien. Toen we al aankwamen hadden we al gelijk een tweetal verkoopsters aan ons hangen. Deze dames verkochten eten wat dan weer aan de apen gegeven kan worden welke daar rondlopen. Om de apen te roepen schreeuwde een van die verkoopsters hard “lalalalala” of woorden van gelijke strekking J .
Nu hebben wij het sinds een incident in Sri Lanka niet meer zo op apen die zo nodig gevoederd moeten worden. Onze gids had gisteren ook nog gewaarschuwd voor de beestjes, en dat was niet voor niets.
In het begin waren er maar 2 apen die in onze buurt waren. Maar dat vervelende mens bleef maar schreeuwen waardoor er steeds meer apen rondhingen in onze omgeving. Onze chauffeur had er zelfs tot 2x maal toe een op zijn nek zitten. Lizette en ik waren gelukkig wat verder van die dames af gaan staan. En die apen wisten dondersgoed dat daar hun voeding te halen was.
We zijn nadat de chauffeur van de apen verlost was snel doorgelopen. Nadat we nog wat grotten bekeken hadden zijn we weer naar de auto gelopen en zijn we doorgereden naar de laatste bezienswaardigheid voor vandaag, Mount Swe Ba.
Hier zijn veel grotten en tempels uitgehouwen uit de omringende vulkanische rotsen en gevuld met oude Boeddha-afbeeldingen. Tussen die grotten en tempels liggen smalle kliffen waar je doorheen liep. Ook hier hebben we weer heerlijk rondgewandeld. Ook dit is weer een best werkje geweest om dit alles uit de rotsen te hakken. En dat niet met spullen uit de 21e eeuw maar door mensen in de 13e eeuw.
Na deze wandeling was het 17.00 uur en waren we er wel weer klaar mee voor vandaag.
In 5 kwartier zijn we vervolgens terug naar ons hotel gereden. We wisten gelijk weer waarom je beter overdag kunt rijden in Azië en Myanmar is daar geen uitzondering op.
Rond de wegen is weinig tot geen straatverlichting. Als dan ook nog eens een groot gedeelte van het verkeer geen of slechte verlichting heeft dan is dat wel een dingetje.
Maar gelukkig zijn we veilig en ongedeerd in ons hotel aangekomen.
Vanavond maar in het hotel gegeten daar de restaurants die omschreven stonden in onze reisbeschrijving niet te vinden waren.
Morgen is de laatste dag met onze chauffeur. Hij gaat ons afzetten bij een boot waarmee we dan naar Bagan zullen varen. En als het goed is, en tot nu toe hebben ze ons steeds goed ontvangen, zullen we dan weer opgewacht worden door iemand die ons naar ons volgende hotel zal brengen. We verblijven 3 nachten in Bagan, met als hoogtepunt onze reis in een luchtballon op vrijdagochtend om de zonsopkomst te bekijken vanuit de lucht.
Maar eerst maar eens slapen zo, wat Lizette ondertussen al doet.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 13 November 2018 - 14:40

Lida:

Wat een geluk dat de apen jullie niet ontdekt hebben. Vind het ook niks, helemaal na mijn ervaring met de apen in Uluwatu Bali. Mooie dingen weer gezien zo te lezen, ga zo de foto's op FB bekijken.
    Slaap lekker ......