Dag 4 Banjarmasin - Palangkaraya maandag 16-9-19 - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 4 Banjarmasin - Palangkaraya maandag 16-9-19 - Reisverslag uit Palangkaraya, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 4 Banjarmasin - Palangkaraya maandag 16-9-19

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

16 September 2019 | Indonesië, Palangkaraya

Na weer een lekker ontbijt, pas om 08.00 uur, vertrokken we om 09.00 uur richting Palankaraya. Koffers in 1 auto en wij in de andere auto met chauffeur en gids.
Zoals we al gemerkt hadden toen we zaterdag aankwamen is het nog steeds erg rokerig buiten. Mo onze gids heeft uitgelegd dat dit komt door de diverse branden die op Kalimantan woeden op dit moment.
De oorzaken zijn divers volgens Mo. Sommige branden worden aangestoken om zo grond met bomen plat te branden zodat er andere zaken verbouwd kunnen gaan worden. Ook is een gedeelte van de branden haast niet te blussen doordat het een soort veenbranden zijn die ondergronds doorsmeulen.
Na twee plaspauze’s tussen de middag lekker geluncht. Rendang met witte rijst en een tweetal groente’s.
Hierna zijn we gelijk doorgereden naar de Pulau Kaja, oftewel de orang oetan eilanden.
Hier zijn we in twee kano’s gestapt en zijn we stroomopwaarts over de Rungan rivier langs het eiland gevaren. Na 100 meter zag Lizette al een orang oetan hoog in een boom bewegen. Na deze een paar minuten beken te hebben voeren we een klein stukje verder waar we weer andere Orang oetans welke vlakbij de waterkant liepen/zaten.
In totaal hebben we twee uur op het water in de kano gezeten en onze ogen uitgekeken naar de diverse apen welke wij op de kant zagen.
Wat hebben wij zitten genieten vanuit ons bootje. Echt top.
Mo heeft uitgelegd dat het eiland waar wij de orang oetans bewonderd hebben het verblijf is van deze apen voordat ze weer in het wild in de jungle vaan Kalimantan worden uitgezet.

Na deze fantastische ervaring zijn we verder gereden richting Palanggkaraya. Hier hebben we gelijk in een plaatselijke warung heerlijke nasi goreng en saté ayam gegeten.
Hierna het laatste stukje naar onze slaapplaats van vanavond gereden, het Bukit Raya guesthouse.
Nadat wij in onze kamers ons lekker gedoucht hadden en nog even wat zaten te drinken kwam de gids met minder nieuws.
We zouden morgenvroeg een vlucht hebben van 1 uur naar Pangkalanbun echter door de hevige rook van alle branden is de vlucht gecanceld. Dit betekent dat we nu per auto moeten gaan wat een trip is van 9 tot 11 uur. Hier waren wij uiteraard niet blij mee maar kunnen we weinig aan veranderen.
Wel via via de Nederlandse eigenaar van de reisorganisatie die hier alles geregeld heeft telefonisch gesproken en zo ervoor gezorgd dat we toch het volledige programma wat we vanaf morgen zouden hebben in het Tanjung Puting National Park kunnen hebben. Dit betekent dat ze het een en ander gaan omzetten en alles een dag opschuift.
Nog via mail en WhatsApp contact gehad met onze reisorganisatie in Nederland, Rama tours, die gelijk al wat vluchten hadden omgeboekt. Morgen om 06.00 uur gaan we rijden zodat we hopelijk aan het eind van de middag veilig op onze volgende plaats van bestemming aankomen. Hier zullen we dan op een privéboot stappen waarmee we door het nationale park zullen varen voor de volgende twee dagen. Hopelijk zal de rook minder worden zodat we de 20e weer terug kunnen vliegen anders moeten we een ritje van 14 a 16 uur maken om weer naar Banjarmasin te komen. Duimen dus maar.....
Het is bijna 23.55 uur en om 04.40 uur gaat de wekker zodat we om 05.00 uur kunnen ontbijten, dus ik stop ermee.
De groeten vanuit een rokerig Kalimantan, waar we wel weer een top ervaring hebben gehad met onze ontmoeting met de apen.

• 16 September 2019 - 19:04

Lida:

Wat een super ervaring met de apen, geweldig om dat mee te maken. Inderdaad waardeloos zo’n lange rit met de auto ipv vliegen. Maar je kunt er inderdaad niets aan veranderen. Sterkte in ieder geval. Gezellig liedjes zingen in de auto, ik zie ik zie wat jij niet ziet.... rode auto’s tellen... zo gaat de tijd sneller en een tukje doen, je moet zo vroeg op.