Dag 21, onze laatste duikdag, zondag 21 juni 2015 - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 21, onze laatste duikdag, zondag 21 juni 2015 - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 21, onze laatste duikdag, zondag 21 juni 2015

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

21 Juni 2015 | Indonesië, Bunaken

Vandaag is onze laatste duikdag. Officieel mogen we morgen in de ochtend ook nog duiken, want je mag 24 uur voor je gaat vliegen niet meer duiken en we vliegen pas om 16.00 uur, maar morgen willen we kijken of we nog een scooter kunnen huren om het eiland rond te rijden.
Dus vanmorgen even voor 08.30 uur stappen we op de boot. Vandaag hebben wij een privéboot. Samen met onze duikgids en de bestuurder van de boot vertrekken wij eerst naar de linkerkant van het eiland. Tot nu toe waren we steeds naar rechts gevaren.
De eerste duik was voor Lizette gelijk spannend. Tijdens de briefing voorafgaand aan de duik had onze gids wel aangegeven dat er stroming stond maar dat deze zo sterk was had Lizette niet verwacht. Gelukkig was ze ook hier snel aan gewend en naarmate de duik verliep werd de stroming ook minder.
Ook dit was weer een muur duik maar ook een gedeelte welke wat minder steil afliep. We hebben ook wat groter spul voorbij zien zwemmen. Soms wat verder weg en soms wat dichterbij. We hebben onder andere Tonijn, Barracuda, Murene en een Napoleonvis gezien. En gelukkig ook weer een aantal schildpadden. Deze omgeving is kennelijk echt een paradijs voor schildpadden want je ziet ze hier in overvloed. Voor mij kan het nooit genoeg zijn en Lizette vind ze ook machtig mooi.
Na 55 minuten was de fles weer bijna leeg en zijn we weer op de boot geklommen. Het weer is vandaag stukken beter en varend naar de tweede duiklocatie hebben we lekker in het zonnetje op het voordek gelegen. Dit was ook echt zalig.
Op de tweede plek waren we na een kwartiertje varen. Omdat we nog even moesten wachten voordat we weer mochten duiken hebben we nog wat liggen zonnen en heb ik nog even gezwommen. Ondertussen zagen we soms een kop van een schilpad boven het water uitkomen als hij of zij even een hap lucht kwam scheppen. We wisten dat we ook hier onze vrienden wel weer tegen zouden komen.
Nadat er bijna een uur verstreken was na de eerste duik hebben we ons weer in ons pak gehesen en onze uitrusting omgehangen.
Na de briefing zijn we voor de laatste maal deze vakantie achterover over het randje van de boot het water in gegaan. Ook hier hadden we weer een muurduik en inderdaad kwamen we gelijk de eerste schildpadden weer tegen. Ook hier weer heel veel vis langs de muur van klein tot groot in alle kleuren en soorten. Soms zo mooi gecamoufleerd dat je ze zo voorbij zwemt en soms zo schreeuwend van kleur dat ze niet te missen zijn.
Na precies 60 minuten kwamen we weer bovenwater en zat ons duikavontuur voor deze vakantie erop.
We kunnen terugkijken op hele mooie duiken met heel veel moois wat we daarbij gezien hebben. En voor mij als schildpadden liefhebber waren dit zeker top duiken. Ook hebben we onze eerste haaien gezien wat ook wel gaaf was.
Na het terugvaren en wederom een heerlijke lunch hebben we in de middag, om het af te leren, nog heerlijk voor ons complex gesnorkeld. Ook voor niet duikers is er hier genoeg te zien want tijdens het snorkelen hebben we ook nog 2 schildpadden gezien en Lizette zag in de diepte vermoedelijk nog een white tip reefshark voorbij zwemmen.
Na een klein middagdutje tussen het lezen door hebben we ook vanavond weer lekker gegeten. Bijna alle huisjes (8 van de 10) zijn bezet dus het is wat drukker dan in het begin van ons verblijf hier.
Behalve wij zijn er een stel uit Australië, een Pools stel, een stel uit Korea, een Duitse vrouw, een Zwitsers/Singaporees stel met 2 kinderen en een Noors stel met 2 kinderen. Het is een internationaal gezelschap dus.
Hopelijk hebben we morgen nog een lekker dagje zodat we inderdaad het eiland even kunnen rondtoeren en daarna zit onze vakantie er echt bijna op.
Morgen onze laatste hele vakantiedag en ook ons laatste verslag denk ik. Meestal schrijf ik over zo’n laatste reisdag geen letter meer.
Tot morgen!!!!

• 21 Juni 2015 - 16:17

Lida:

Jeetje, wat gaat dat snel...... Fijn in ieder geval dat Lizette het duiken leuker is gaan vinden, mooie foto's al zo, laat staan straks in een album.
    Nou lekker genieten morgen nog, voorzichtig met het links rijden op de scooter, en alvast een hele
    goede reis.
    We lezen het wel wanneer jullie thuisgekomen zijn.
    xxx Lida