Dag 12 Van Ruteng naar Labuan Bajo. - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 12 Van Ruteng naar Labuan Bajo. - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 12 Van Ruteng naar Labuan Bajo.

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

16 September 2016 | Indonesië, Labuhanbajo

Kleine Sunda eilanden 2016

Dag 12 Van Ruteng naar Labuan Bajo.
Vrijdag 16 september 2016

Vanmorgen door een lieftallige non gewekt. Oh nee het was mijn vrouw.
Het ontbijt was tussen 06.00 en 07.30 uur. De nonnen willen kennelijk dat je op tijd je nest uitkomt. Dat wilde de plaatselijke Iman kennelijk ook want die begon om 04.00 uur al te roepen.
Maar toch nog even een oog dicht gedaan maar wel weer te vroeg uit mijn bedje. Dat was nu niet zo’n ramp want dit was een bed met van die spiraalveren. Als ik mij omdraaide ging Lizette bijna de lucht in. Hahahaha.
Na het ontbijt zijn we weer vertrokken en hebben we eerst een kort bezoek gebracht aan nog een traditioneel dorpje waarna we naar het startpunt van onze trekking zijn gereden. Hier stond onze gids Jeff al op ons te wachten. Met hem hebben we ongeveer 1,5 uur door de rijstvelden gelopen. Wat een fantastisch mooie omgeving was dat. Hierna stond Matus onze chauffeur al weer te wachten op ons. Met zijn vieren zijn we naar een plek gereden waar een ceremonie werd gehouden.
Dit waren Caci-gevechten door Manggarai. Uit diverse dorpen wordt er dan op een traditionele manier met zwepen tegen elkaar gevochten. Dit zweepgevecht wordt beschouwd als een soort offer aan de geesten van de oorouders. Toen wij er zaten waren ze meer aan het warmlopen en werd er af en toe een tik uitgedeeld. De gids gaf aan dat het nog de hele dag zou duren. Na een tijdje hebben we het terrein verlaten en na afscheid van de gids genomen te hebben zijn we verder gereden richting Lambuan Bajo. Onderweg zijn we nog gestopt bij de spinnenweb rijstvelden. Deze worden zo genoemd omdat ze in een cirkel liggen en dus net een spinnenweb lijken. De cirkel is eigendom van een clan en het clanhoofd verdeelt de stukken rijstvelden over de familie.
Om een mooi zicht te hebben over de rijstvelden moesten we wel een stukje trappen lopen om van een bergje de spinnenwebben goed te kunnen zien.
Na ook hier weer van genoten te hebben en de nodige foto’s genomen te hebben zijn we de trappen weer afgedaald.
Daar ik wat darmprobleempjes heb ook nog ff op een lokaal toilet wat in een gat gemikt waarna we verder reden richting het westen.
Tussen de middag nog ergens de lunch gebruikt en gelijk ons envelopje aan onze chauffeur overhandigd om hem te bedanken voor de goede zorgen. De afgelopen week hebben wij diverse andere koppels ontmoet en ik denk dat wij toch de beste chauffeur van de beste reisorganisatie hadden van allemaal. We hebben zijn kaartje gehad en de organisatie waar hij voor werkt organiseert ook tours in diverse andere landen in Indonesië dus we gaan deze zeker in ons achterhoofd houden.
Hierna de laatste 2 uur gereden en in Lambuan Bajo eerst wat inkopen gedaan van drinken en koekjes om mee te nemen op onze boottocht de komende 3 dagen.
Hierna reed Matus naar ons hotel, Golo Hilltop wat een mooi en verzorgd hotel blijkt te zijn. Het is ook het eerste hotel op Flores waar we een zwembad hebben.
Na onze spullen op onze kamer te hebben gelegd hebben we de rest van de middag lekker bij het zwembad gelegen.
Zo meteen nog lekker een restaurant opzoeken om te eten en dan onze tassen pakken voor ons driedaags avontuur op het water.

De groeten van Lizette en Frank