Dag 13 zo 17 sep 2017. Hoi An werken op platteland - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 13 zo 17 sep 2017. Hoi An werken op platteland - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 13 zo 17 sep 2017. Hoi An werken op platteland

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

17 September 2017 | Vietnam, Hội An

Voor vandaag hebben we een excursie geboekt “The wet rice farming”.
Ja we hebben betaald voor een excursie waar we mogen werken. Het moet niet gekker worden.
Na het ontbijt werden we om 08.00 uur opgehaald door onze gids Hoang.
Wij hadden het idee dat dit net als altijd gewoon met en auto zou zijn. Maar de gids kwam ons ophalen in de lobby en toen we naar buiten liepen stond daar een fiets en een scooter.
En jullie raden het al, de gids wilde dat Lizette achterop de scooter ging zitten en ik op de fiets. En jullie weten dat ik netjes ben opgevoed en dus doe ik wat mij gevraagd wordt. Gelukkig was het niet zo warm. Dus ik heb netjes de scooter gevolgd. Gelukkig reed de gids als een slak en kon ik hem goed bijhouden.
Na een klein stukje over het asfalt gingen we van de weg af en vervolgden we onze trip over smalle betonnen weggetjes. Hier moesten we af en toe slingeren tussen de rijst die te drogen ligt op de wegen. Soms zelfs over de hele breedte van de weg waardoor je niet anders kan dan er overheen fietsen/brommeren.
Zo hebben we iets meer dan 7 kilometer over beton wegen gereden tussen de rijstvelden door en langs boerderijen.
Na ongeveer 40 minuten fietsen stopten we bij de woning van de gids.
Gelukkig kregen we eerst wat te drinken was ik was al weer aardig wat vocht verloren onderweg.
Hierna heeft Hoang wat uitgelegd over rijst.
Hierna kregen we een boerenshirt en een Vietnamees hoedje en hebben we kennis gemaakt met de waterbuffel van de neef van Hoang. Voor de foto hebben we even op de rug gezeten van dat beest maar je gaat ook niet voor je lol een ritje maken op zijn rug. Zodra hij ging lopen hadden we het best moeilijk om te blijven zitten.
Na dit fotomomentje liepen we het rijstveld in wat voor de deur van zijn woning lag.
Een klein stuk daarvan was zo ingericht dat hier alle stadia van het verbouwen van rijst konden gezien laten worden.
Een rijstveld moet onder water staan. Tegenwoordig gaat dit wat makkelijker met allerlei soorten irrigatie.
Vroeger deed men dit door een afgesloten stuk land te vullen met water. Dit deed men met een gevlochten rieten mand waar aan beide zijden twee touwen zaten.
Met een handige beweging haalde ze de lege mand door een plas water en als deze dan gevuld was kiepte men deze in het gedeelte wat gevuld moest worden. Nadat Hoang en zijn neef het hadden voorgedaan mochten wij het ook proberen. Na een paar pogingen hadden wij het door en ging het redelijk.
Als dan het waterpeil goed was moest de waterbuffel aan het werk. Eerst werd de grond omgeploegd en als laatste werd de grond dan weer gelijk gemaakt. Deze twee dingen werden nu ook eerst voorgedaan waarna wij dit ook hebben gedaan.
Dus schoenen uit en tot halverwege je knieën in de modder lopen achter een ploeg aan.
Het weer glad maken van de grond was een stuk makkelijker. Dan ligt er een soort plank van bamboe stokken achter de buffel waar de boer op staat. En door het gewicht wordt de grond een beetje glad getrokken. Als laatste onderdeel hebben we toen nog wat jonge rijstplantjes op de juiste plaats in de grond gestopt.
Hiermee waren we klaar met het veld gedeelte. Na onze moddervoetjes afgespoeld te hebben en wat gedronken te hebben, want dat achter een waterbuffel aan ploegen is best zwaar bij deze temperatuur, zijn we verder gegaan met wat er met de geoogste rijst gebeurd.
In diverse stappen werd uitgelegd hoe de geoogste rijst planten worden ontdaan van de rijstkorrels en hoe die rijstkorrels vervolgens verder werden verwerkt tot uiteindelijk de witte rijstkorrel.
Ook werd nog voorgedaan hoe van de witte rijstkorrel rijstemeel werd gemaakt.
Want die rijstemeel hadden we nodig voor het bakken van rijstpannenkoeken. Want deze hebben we daarna gemaakt. Op een oud petroleumstelletje, wat onze oma’s vroeger nog gebruikte, werd een beetje pindaolie in het pannetje gedaan. Hier gingen 2 stukjes garnaal en 2 stukjes varkensvlees in en dan een lepel rijstemeel. Daar ging dan nog wat taugé over en dan met een deksel afdekken. Na een paar minuten was hij dan knapperig aan de onderkant. Even omgooien, wat gelukkig goed ging, en dan na een paar seconden weer terug op de andere kant.
Nadat wij allebei een pannenkoek gemaakt hadden heeft de vrouw van Huong de rest gebakken.
Hierna hebben we genoten van een lunch met onder andere onze pannenkoeken.
Dit was een perfecte afsluiting van een superochtend.
Na de lunch even uitgebuikt en daarna is Lizette weer achterop de scooter geklommen en ik op mijn te kleine fiets en zijn we teruggegaan naar ons hotel.
In de middag lekker nog even gezwommen en geluierd en in de avond weer gegeten in het oude centrum.
Hierna waren we precies op tijd terug voor de start van de formule 1 maar dat hadden we ook wel kunnen missen .
Al met al een superdag waarbij we echt kennis hebben gemaakt met het boerenleven zoals dat hier op heel veel plaatsen nog geleefd wordt.
Morgen nog een lange dag hier waarna we in de avond om 21.30 uur worden opgehaald en naar het station van Danang zullen worden gebracht voor de nachttrein van 23.00 uur richting Phan Thiet / Mui Né. Hier zullen we om ongeveer 12.30 uur aankomen. Dus een ritje van 13,5 uur.

Voor nu welterusten……

Frank en Lizette

• 17 September 2017 - 18:37

Lida:

Echt leuk deze excursie. Zal je niet vaak meemaken. Ben benieuwd naar je overhemd.
    Sterkte met de treinreis morgen. Hoop dat jullie een beetje kunnen slapen, maar onderhand zijn jullie het wel gewend reizen-slapen in de trein.
    Tot morgen