Thailand dag 8 - Reisverslag uit Ban Pin, Thailand van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Thailand dag 8 - Reisverslag uit Ban Pin, Thailand van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Thailand dag 8

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

24 September 2011 | Thailand, Ban Pin

Donderdag 22 September
Na een schommelend nachtje in de trein hadden wij besloten om onze wekker om 04.30 uur te zetten zodat we op tijd klaar zouden zijn om uit te stappen op het station van Ban Pin. De conducteur had wel gezegd da we vertraging zouden hebben maar wij dachten dat dit het kwartier zou zijn wat we te laat vertrokken waren. Wij tegen 05.00 uur naar het gedeelte gesjouwd waar we de trein moesten verlaten. Bij de deur lag ook de conducteur in zijn nest te knorren. Nadat ik deze wakker had gemaakt kwam hij met het verhaal dat we nog minstens 2 uur extra in de trein mochten zitten. Wij niet blij want als we dit bij vertrek hadden geweten dan hadden we nog even kunnen proberen om te slapen. Dit is Lizette nu ook wel gelukt maar ik ben maar wakker gebleven. Toen het eenmaal licht werd was het wel een hele mooie omgeving waar we door heen reden. Een hoop bergen met afwisselend jungle gebieden en rijst en maïs velden, met af en toe een snel stromend riviertje. Uiteindelijk kwamen we om 07.30 uur aan op het station. Hier werden we opgewacht door een personeelslid van het hotel. Nadat we de bagage achterin de laadbak hadden gegooid en wij er zelf naast gingen zitten hebben we nog ongeveer een uur gereden voordat we bij onze slaapplaats voor de komende twee nachten aankwamen. Het laatste gedeelte van de rit werd de weg steeds smaller en hield het asfalt op. Na een stukje klinkers met kuilen werd het een betonnen weggetje wat slingeren naar boven ging.
Nadat de chauffeur een hek had geopend ?????? en dit hierna weer had gesloten reden we het laatste stukje weer stijl naar beneden. Hier kwamen we aan bij een terrein van Punjen Hide Away, met een aantal huisjes.
Nadat we uitgestapt waren bleek dat we gestopt waren bij ons huisje. Dit bestond uit twee slaapkamers een keuken/huiskamer en een douche/wc ruimte. Het zag er heel leuk uit. Wel zag ik tot mijn schrik dat er voor het keukenraam een levensgrote spin zat in een web. En als ik zeg levensgroot dan bedoel ik ook levensgroot. Ik denk dat, dat kreng minimaal van uiteinde poot tot uiteinde poot 15 cm groot is. Maar zolang hij daar blijft zitten vind ik het best. Voor alle ramen en deuren zitten horren dus naar binnen kan hij niet.
Na ons een beetje te hebben opgefrist hebben we het ontbijt genuttigd. Om 10.00 uur werden we opgehaald voor een jungletocht. Met 3 begeleiders (2 mannen en 1 vrouw) verlieten we het terrein van Punjen Hide Away, Er liep 1 man voorop om zich af en toe m.b.v. een kapmes een weg te banen en gelijk daarachter liep mijn held Zet. Ik had namelijk bedacht dat zij beter de spinnen kon opvangen die de Thaise smurf over het hoofd had gezien dan ik. We zijn wel een aantal van die 8-potige vrienden tegen gekomen maar qua grootte haalden ze het niet bij onze huisspin. Na ongeveer 45 minuten gelopen te hebben waarbij we een aantal maal een snel stromend riviertje moesten oversteken kwamen we op een plek aan waar we een tijdje bleven. Hier begon de vrouw een fikkie te steken van bamboe. De mannen deden een poging om visjes te vangen m.b.v. een soort katapult naald, zeg maar een Thaise vishengel. Met een duikbril op keken ze dan onder water en probeerden dan tegelijkertijd de naald in die vis te katapulten (????). Nadat er een tijdje niets gevangen was probeerde een van de mannen m.b.v. een visnet zijn geluk. Dit lukte beter. De mannen waren op een gegeven moment uit het zicht en toen ben ik de vrouw maar gaan helpen met het fikkie aan te houden. De vrouw moest steeds verder weg naar bamboe zoeken, wat nog niet meeviel, omdat het kennelijk de laatste tijd veel geregend heeft. Maar het lukte wel. Nadat de mannen met een portie vis en krabben terugkwamen werd dit schoongemaakt. Hierna werd het eten, wat uit allerlei soorten groeten bestond en de gevangen vis gekookt door de spullen in een bamboestengel te doen en deze stengel werd hierna in het vuur gezet. Dit werd ook gedaan om de rijst te koken. Nadat de rijst gaar was werd de stengel in de lengte doormidden gehakt en bleef er een grote rol rijst over. Deze werd op de tafel gelegd die ondertussen was gedekt met grote bananenbladeren. Zo was onze lunch dus wel een hele bijzondere. We hebben er smakelijk van gegeten. Na de lunch zijn we weer via dezelfde weg terug gelopen en zo kwamen we om 14.00 uur weer bij ons huisje aan. Hier hebben we weer lekker een warme douche kunnen nemen wat we de laatste dagen in de River Kwai wel gemist hebben. Om 16.00 uur stond er nog een Thaise massage op het programma. Deze werd gegeven door twee Thaise dames uit het dorp. Ze zijn ongeveer 90 minuten met ons bezig geweest waarbij alle spieren aan de beurt kwamen. Ik wist niet dat zo’n klein Thais dametje zoveel kracht in haar vingers kon hebben. Ze heeft mij echt pijn gedaan (ik weet het, ik ben een watje), maar het was ook wel lekker. Voor de geïnteresseerden, de dames waren, volgens onze schatting tussen de 50 en 60 jaar.