Dag 16 Wo 20 sepr 2017. Phan Thiet en omgeving - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 16 Wo 20 sepr 2017. Phan Thiet en omgeving - Reisverslag uit Mui Ne, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 16 Wo 20 sepr 2017. Phan Thiet en omgeving

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

20 September 2017 | Vietnam, Mui Ne

Vandaag gaan we kijken of we een motorscooter kunnen huren.
Eerst even lekker ontbijtje naar binnen gewerkt. Op een mooie locatie met uitzicht op zee.
Hierna hebben we onze spullen gepakt en bij de receptie gevraagd naar het huren van een scooter.
Het hotel doet dat niet maar bij de uitgang zit beveiliging die wel iemand weet die scooters verhuurd.
Dus naar de beveiliging gelopen en daar stond inderdaad een man die scooters verhuurd. Voor omgerekend 7,33 euro hadden we voor 24 uur een 125 cc motorscooter. Geen vragen stellen over verzekering en er zaten 2 helmen bij waar je in Nederland nooit mee zou mogen rijden maar waar hier miljoenen Vietnamezen mee rijden.
Dus wij ook zo’n pot op ons hoofd gezet en lekker opgestapt om 09.30 uur.
Daar de tank bijna leeg was eerst ff bij een winkel 2 liter benzine op de kop getikt voor omgerekend 1,83 euro. Daar moeten we voorlopig wel mee vooruit kunnen.
Lizette had een aantal interessante dingen in de Sygic app gezet en was mijn kaartlezer achterop.
Het eerste waar we naar op zoek gingen was de “Fairy Spring”. Dit moest een soort bron zijn wat kennelijk een bezienswaardigheid was.
Op de plek waar volgens de navigatie dit zou moeten zitten vonden we alleen asfalt en vuilnis in de berm. Kennelijk klopte het geheel toch niet helemaal. In de directe omgeving vonden we de bron ook niet dus op naar de volgende bezienswaardigheid, de Fairy Streams. Hier reden we in eerste instantie voorbij omdat de navigatie zij dat we daar ergens links moesten maar dat was niet mogelijk.
Wel zagen we iets van een reclamebord waar iets op stond van een waterval. Dus even verderop maar gekeerd en teruggereden.
Bleek dus inderdaad bij het reclamebord te zijn. Dus scooter geparkeerd in de schaduw anders kookt je zadel als je terugkomt.
Hierna via een trappetje naar beneden waarna je bij een ondiep riviertje kwam.
De enige mogelijkheid was om door het riviertje stroomopwaarts te lopen. Dus slippers daar onder de brug achtergelaten bij een man die daar de slippers bewaakte (iedereen kan daar wat verdienen). Verder hebben we de rivier stroomopwaarts gevolgd en kwamen we allerlei mooie zand/steenwanden tegen waar door regen groeven in zijn geslepen. Er waren duinen van rood zand. Hier hebben we een stuk tegen omhooggelopen waardoor we een mooi uitzicht hadden over het riviertje beneden. Via een andere kant zijn we weer naar beneden gelopen. Wat een mooie wanden zijn we tegengekomen terwijl we stroomopwaarts liepen. Uiteindelijk kwamen we na ongeveer 2 kilometer dor het water lopen bij een soort waterval uit die het water voor het riviertje verzorgd.
Hierna zijn we via dezelfde weg weer teruggelopen. Wat een mooie tocht was dit.
Lizette heeft tijdens haar eerste bezoek aan Vietnam ook lopen zoeken naar de waterval en de Fairy Streams maar heeft deze toen niet kunnen vinden, We zijn blij dat dit nu wel gelukt is.
Hierna was de volgende stop de rode zandduinen. Dit was iets voorbij Mui Né. Dus op de scooter weer een stukje rijden. Het verkeer hier is gelukkig niet zo druk en de wegen zijn hier redelijk tot goed. De aanwijzingen van de app brachten ons nu wel bij de juiste plek.
We zijn even afgestapt en zijn een stukje de duinen opgelopen. Bovenaan lijkt het net of je in een soort woestijn loopt. Je kan het een beetje vergelijken met de Drunense duinen voor de mensen die daar wel eens zijn geweest.
Na deze duinen bekeken te hebben zijn we teruggereden om het vissersdorpje Mui Né te bekijken.
In het dorpje hebben we via een aantal straatje steeds geprobeerd de zee te bereiken.
Dit lukte bij het ene straatje beter dan bij de andere.
Maar uiteindelijk zie je in die straatjes wel leuke dingen. Er lagen heel veel visjes te drogen op een soort houten ramen met gaas eronder. De lucht in die straatjes was wat minder maar dat hoort nou eenmaal bij vis.
Een paar straatjes verder kwamen we eindelijk op een plek waar de vissersschepen gelost werden. De grotere schepen lagen daar wat verder op zee en met kleine ronde drijvende badkuipen wordt vervolgens de vis van boord gehaald. Het was er lekker druk en het was een grote bende aan de kant van troep wat gewoon achtergelaten wordt.
Men was bezig om zakken ijs naar de schepen te brengen die ook weer in die drijvende badkuipen werden vervoerd.
Na dit even aangekeken te hebben zijn we lekker weer teruggereden in de richting van het hotel. Onderweg hebben we rond 13.00 uur nog lekker ergens gegeten waarna we na het eten de scooter weer hebben ingeleverd. De rest van de middag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en hebben we ons af en toe even afgekoeld met een duik in zee.
Al met al een mooie dag waar we weer leuke en mooie dingen hebben gezien.
Vanavond weer een stuk gelopen en lekker gegeten waarna we voor het verbranden van de broodnodige calorieën ook maar weer teruggelopen zijn naar ons hotel.
Morgen al weer onze laatste hele dag in Phan Thiet. Overmorgen vertrekken we om 08.00 uur richting Saigon, of Hoi Chi Minh City zoals het tegenwoordig heet.

Voor nu de groeten…….

Frank en Lizette