Dag 20 Duiken in Hikkaduwa - Reisverslag uit Habaraduwa, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 20 Duiken in Hikkaduwa - Reisverslag uit Habaraduwa, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 20 Duiken in Hikkaduwa

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

17 November 2012 | Sri Lanka, Habaraduwa

Vanmorgen na het ontbijt om 07.45 uur een tuktuk gecharterd om ons naar Hikkaduwa te tuffen.
Zaterdag is in ieder geval een minder drukke dag in het verkeer en daarom duurde het nu maar 50 minuten voordat we op onze bestemming waren.
Bij het duikcentrum de nodige spullen gepast en om ff na 09.15 uur zijn we de boot opgestapt. Niet zoals in Egypte vanuit de haven maar met een kleine motorboot vanaf het strand. Aan boord waren behalve de gids nog 2 andere duikers, dus met zijn vieren gingen we na ongeveer 10 minuten varen het water in. De andere duikers waren een vrouw uit Australië en een, volgens mij, Fransman met als bijzonderheid dat hij zijn linkerbeen miste. Best lastig met duiken maar onderwater bracht hij het er goed vanaf. De 1e duik was rond een rots welke midden in zee lag. We daalden af langs de ankerlijn welke gewoon vanaf de boot op de rots werd gegooid. Men gaat hier helaas wel wat minder goed om met de onderwater natuur dan we gewend zijn in Egypte.
Het zicht was de eerste meters die we daalden door algen en plankton niet zo best maar hoe dieper we gingen hoe beter het werd.
Op een meter of 20 lieten we de ankerlijn los en daalden we nog wat verder af langs de rots. Om iets meer dan 30 meter stopte we onze afdaling. De bodem was volgens onze gids op 60 meter.
Na een tijdje rond de 30 meter te hebben gezwommen en allerlei vissen waaronder een grote Baracuda en een Murene gezien te hebben en ook mooi zwart koraal stegen we langzaam naar ondieper water. Onderweg kwamen we ook heel veel kleine doorzichtige kwalletjes tegen maar de gids gaf aan dat deze geen kwaad konden. Na ongeveer 30 minuten was mijn fles op 50 bar en werd het tijd om naar boven te gaan. Al met al een leuke 1e duik. Hierna zijn we weer naar het duikcentrum gevaren om flessen te wisselen. De Franse 1-been is de 2e duik niet meegegaan. Na 20 minuten aan de kant gezeten te hebben waarbij Lizette zich toch maar in heeft gesmeerd omdat ze op de boot, tijdens de 1e duik, aardig was verknetterd zijn we weer op de boot geklommen om naar de 2e duikstek te varen. Dit was ook weer ongeveer 10 minuten varen maar ditmaal dichter onder de kust. Deze duik zou maximaal ongeveer 15 meter diep gaan.
Ook hier bestond de ondergrond weer uit koraalrotsen. Wel kan je hier goed merken dat er niet zoveel over is van het mooie koraal. Vermoedelijk is er heel veel beschadigd door de tsunami 8 jaar geleden. Deze duik was wel weer bijzonder omdat ik nog niet eerder gedoken had met branding. Je werd contant heen en weer gegooid. Wel raar dat je dit meemaakt op 15 meter diep. Hierdoor was het wel uitkijken dat je niet tegen de koraalrotsen aankwam. Maar dit maakte het ook wel weer spannend. Het leven op deze locatie was niet zo spannend maar alles bij elkaar heb ik toch wel aardig wat verschillende soorten vissen gezien.
Na 50 minuten zat de tijd er weer op en kwamen we weer boven.
Lizette heeft zich al die tijd moeten vermaken met de 2 medewerkers die op de boot achterbleven, en ook al die tijd in de zon moeten zitten. Ze was toen we weer aan wal waren ook aardig bijgekleurd van het op zee zijn.
Al met al heb ik 2 leuke duiken gemaakt. Niet spectaculair maar wel weer leuk om op een andere locatie te kunnen duiken.
Hierna zijn we weer in de tuktuk gestapt en nog een klein stukje doorgereden naar een tsunami monument wat even buiten Hikkaduwa is gebouwd. Dit monument bestaat uit een grote staande Boeddha die geschonken is door Japan. Volgens ons hadden ze voor dit geld beter een paar woningen voor de slachtoffers daar kunnen opbouwen, maar ja.
Na dit foto momentje zijn we terug gereden naar het hotel waar we de rest van de middag nog bij onze kamer onder een parasol hebben gelegen.
Morgen komt Wija ons om 09.00 uur ophalen. Hij gaat ons nog wat van de omgeving laten zien en hierna gaan we naar zijn woning om kennis te maken met zijn familie. We zijn benieuwd.
Maar daarover morgen meer.

Groeten van Lizette en Frank