Dag 5 (4-5-14) Tobameer TukTuk - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 5 (4-5-14) Tobameer TukTuk - Reisverslag uit Samosir, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 5 (4-5-14) Tobameer TukTuk

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

04 Mei 2014 | Indonesië, Samosir

Dag 5 (Zondag 4 mei 2014) Samosir eiland Tobameer

Het complex waar we logeren is eigendom van een Duitse vrouw en deze heeft er ook een Duitse bakkerij bij. Vandaar dat we vanmorgen lekker hebben kunnen ontbijten met lekker Duits brood.
Maar voor de liefhebbers was er uiteraard ook gewoon nasi. Maar Lizette en ik houden het altijd maar bij iets van brood.
Na het ontbijt hebben we de 2 fietsen van het hotel gehuurd voor 2 eurie per dag per fiets en zijn we lekker een stukje gaan rijden. De wegen hier zijn niet van die kwaliteit dat je ook lekker kunt fietsen.
Gelukkig hadden we mountainbikes met genoeg versnellingen maar we hebben voorlopig weer genoeg gehobbeld en geklommen en gedaald. De eigenaresse van het hotel had een route aangegeven die we konden volgen. Na wat klimmen en dalen kwamen we bij een plekje waar wat oude stenen beelden stonden. Hier hebben we even rondgekeken en daarna in het winkeltje even gekeken of ik nog kon afdingen. Dit was ik nog niet verleerd. Lizette bemoeid zich daar nooit mee want die vind dat ze dat niet kan.
Hierna zijn we doorgefietst en kwamen we bij een plek waar allerlei Batikhuizen stonden zoals ze vroeger werden gemaakt. Ook stond hier nog een plek waar vroeger door de stamhoofden werd vergaderd. Ook werden op deze plek mensen onthoofd en om te kijken of men behekst was werd je opengesneden.
Na deze stop leek het mij een goed idee om van de weg af te gaan en de echte binnenweggetjes op te fietsen. Dit stond ook op het kaartje wat we bij de receptie hadden meegekregen. Daar Lizette niet zo’n held is met fietsen op onbegaanbare wegen heeft zij grote stukken gewandeld. We kwamen hierbij langs rijstvelden en langs lokale huisjes met hun bewoners en beesten.
Na een tijdje hebben we toch maar weer de asfaltweg opgezocht zodat we weer konden fietsen. Daar de fiets van Lizette eigenlijk te groot was (afstand zadel-stuur) was ze er eigenlijk wel klaar mee. Op het kaartje stond echter dat er even verderop nog een koning graftombe moest zijn. Eind van het verhaal. Beiden weer verrot van het fietsen en de graftombe niet kunnen vinden.
Na deze fietstocht hebben we de rest van de middag bij het zwembad heerlijk uitgerust.
Vanavond weer de koffers dichtgooien waarna we morgenochtend weer de boot pakken naar het vasteland.

• 04 Mei 2014 - 15:03

Patrick:

Hahaha dat van dat fietsen zie ik al helemaal voor me :-) Jullie komen in ieder geval zat leuks tegen, dat maakt het denk ik wel de moeite waard! Veel plezier en voorzichtig tussen die wegpiraten daar ;-)

• 05 Mei 2014 - 09:49

Jaap:

Dit was een actief dagje voor jullie dan maar gelukkig bood het zwembad uitkomst in de middag. Lekker he die deutschen broodjes en hopelijk hadden ze in de avond nog een echte deutsche schnitzel voor jullie. Nu naar veste land maar zijn toch allemaal eilanden daar? nou genieten verder veel plezier..