Dag 18 (17-5-14) Ubud - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 18 (17-5-14) Ubud - Sanur - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 18 (17-5-14) Ubud - Sanur

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

18 Mei 2014 | Indonesië, Sanur

Dag 18 (17-5-14) Ubud - Sanur

Vanmorgen hebben we voor het laatst in Ubud ontbeten waarna om 08.50 uur Ronnie, onze chauffeur/gids voor vandaag ons kwam ophalen.
Vandaag gaan we een tripje maken naar een aantal tempels waarbij we lekker door de binnenlanden zullen rijden langs mooie sawa’s. En in de middag zal Ronnie ons dan afzetten bij ons laatste hotel van onze vakantie in Sanur.
Als eerste zijn we naar Tampaksiring gereden alwaar we de Gunung Kawi temple hebben bezocht.
Hier staan 9 uit de rotswanden uitgehouwen koningsgraven. Deze zijn in de 11e eeuw gemaakt. Ook hebben we de restanten van een rotsklooster bekeken. Om bij de koningsgraven te komen moest je wel 260 traptreden af, en hoe raar het ook klinkt toen we uitgekeken waren moesten we deze trap ook weer op. Ondanks dat we hier al vroeg waren (09.30 uur) was mijn shirts weer nat van het zweten toen ik weer boven was.
Hierna zijn we een klein stukje doorgereden naar de Pura Tirta Empul. Dit is een van de drukst bezochte bedevaartsplaatsen van Bali omdat de Balinezen het hier opborrelende bronwater magische, genezende krachten toedichten. Hier was een ceremonie bezig welke we bekeken hebben en ook heeft Ronnie ons uitleg gegeven over het wassen. Er zijn 12 punten waaruit het water komt en bij 10 van de 12 meg je water over je heen laten stromen. Het 10e en het 11e mag alleen in bijzondere gevallen gebruikt worden.
Veel Balinezen vullen ook jerrycans met dit water en nemen dit mee naar huis.
Na dit mooie gebeuren zijn we weer over binnenweggetjes verder gereden. Bij een cafe in the middle of nowhere zijn we gaan lunchen. Vanaf het terras heb je een geweldig uitzicht op de terrassen met rijstveldjes. Wat een mooi plekje om lekker te lunchen.
Na de lunch hebben we nog een tempel bezocht, Goa Gajah. Dit betekent “olifantsgrot” . Na een blik in de grot geworpen te hebben, hebben we een rondje in de directe omgeving gelopen.
Na dit alles waren we voor vandaag wel klaar met de tempels.
Ronnie had nog een verrassing voor ons. Hij kent de eigenaar van de sieradenfabriek die onder andere de Buddha to Buddha sieraden maakt welke in Nederland verkocht worden.
Hier hebben we even kunnen kijken in een gedeelte waar enkele mannen bezig waren met het maken van sieraden. Wat een gepriegel is dat als men hele kleine stukjes zilver aan elkaar probeert te maken.
Na even kennis te hebben gemaakt met de ontwerper/eigenaar van de sieradenfirma werden we in het verkoopgedeelte losgelaten. Hier lagen aardig wat sieraden en we hebben wat mooie dingen uitgezocht.
Ook van de Buddha to Buddha collectie ligt daar heel veel. Het enige wat ontbreekt is het stempeltje waardoor het opeens een Buddha to Buddha sieraad is. Maar als je van het soort houdt en je niet druk maakt om een merk ben je opeens maar 25% van de prijs in Nederland kwijt.
Nadat hier mijn creditcard geplunderd is hebben we het laatste stukje naar Sanur gereden.
Na Ronnie bedankt te hebben voor de mooie dag die hij ons bezorgd heeft zijn we lekker naar onze kamer gegaan. Na de spullen weggelegd te hebben zijn we lekker gaan eten in Sanur.
Na het eten hebben we een stukje gelopen door de hoofdstraat en hebben we in de plaatselijke supermarkt nog even wat dingetjes gekocht waarna we moe maar voldaan ons bedje hebben opgezocht.
Morgen gaan we lekker een dagje naar het strand en voor Maandag hebben we bij Ronnie nog een tripje geboekt. Hij kan dan zelf niet omdat hij met Peter (de eigenaar van ons laatste hotel op Java) op stap moet. Maar hij heeft een andere chauffeur voor ons geregeld voor zijn auto. Maar eerst morgen luieren…….