Dag 6 maandag 5-11-18 Yangon-Pindaya-Inle meer - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 6 maandag 5-11-18 Yangon-Pindaya-Inle meer - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 6 maandag 5-11-18 Yangon-Pindaya-Inle meer

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

05 November 2018 | Myanmar, Nyaungshwe

Vanmorgen ging de wekker nog eerder dan voor de zonsopgang gisteren. Nu was het 05.00 uur toen we werden gewekt. Dit omdat we om 06.00 uur zouden worden opgehaald voor een ritje naar de luchthaven voor onze vlucht naar Heho voor ons volgende verblijf rond het Inle meer.
De chauffeur kwam zelfs een kwartier eerder maar toen zaten wij natuurlijk al te wachten bij de receptie.
Het voordeel van vroeg vertrekken is wel dat je geen last hebt van de drukte op de weg. Waar we er bij aankomst een uur over deden om vanaf de luchthaven bij ons hotel te komen deden we er nu ongeveer 25 minuten over.
Na de incheck afgehandeld te hebben waarbij ze gelukkig niet moeilijk deden over die 2 kilo overgewicht, wat we wel eens anders hebben meegemaakt in Azië, konden we nog even wachten in de vertrekhal. Met een kwartiertje vertraging vertrokken we uiteindelijk om 08.15 uur richting Heho met een propeller vliegtuig van het merk ATR-72. Daar we op rij 4 zaten vlakbij de motoren was dit wat lawaaiig bij de start maar voor de rest hebben we een goede vlucht gehad.
Na een goed uur landde we op het vliegveld van Heho.
Vanaf het platform zijn we naar het stationsgebouw gewandeld en even later kwamen daar ook de koffers heen. Wel op een karretje maar in plaats van een karretje ervoor werden deze gewoon voortgetrokken door personeel. Ook was er geen bagageband maar werden de koffers gewoon binnen gezet. Geweldig om te zien dit.
Er stond gelukkig weer iemand met een bordje met mijn naam erop. Alleen heet ik hier Frank Gramer maar dat mag de pret niet drukken.
Door de dame met het bordje werden we voorgesteld aan onze gids die ons meenam naar de auto waar de chauffeur genaamd SoSo ook stond.
Na de koffers ingeladen te hebben zijn we vertrokken in de richting van Pindaya waar vanmorgen een lokale markt is die we gaan bezoeken. Daarna gaan we naar de Shew U Min grot die we gaan bekijken. Wat een verschil met het rijden in en rond Yangon. De wegen zijn een stuk minder maar ook de vervoermiddelen zijn hier iets minder modern. Van een paard en wagen, een ossenkar en een Chinese tractor tot aan een hoop motorscooters en ook nog wat auto’s (voornamelijk met toeristen) en busjes in allerlei soorten voor het vervoer van de lokale mensen. Maar we vinden dit wel meer het echte Myanmar dan het rijden door de grote stad. Langs velden waar allerlei groente en rijst verbouwt wordt zijn we door het land gereden. Onderweg een paar keer gestopt om wat foto’s te maken. Na een uurtje kwamen we aan in het plaatsje Pindaya waar we eerst de lokale markt hebben bezocht. Samen met de gids zijn we langs veel stalletjes gelopen waarbij hij allerlei zaken uitlegde van wat er verkocht werd. Van groente en fruit tot vlees en vis en allerlei kruiden en zelf mieren om te eten.
Ook hebben we geproefd van een soort hartige poffertjes die best lekker waren.
Na de markt zijn we verder gereden naar de grot Shew U Min. Deze hebben we bezocht. In de grot staan meer dan 8000 Boeddhabeelden geplaatst. Van grote tot kleine verdeeld over verschillende delen dan de grot. Is indrukwekkend om dit te zien maar op sommige plekken stond het best vol.
Het laten vallen van je camera is kennelijk besmettelijk want Lizette liet in de grot ook haar camera vallen. Gelukkig deed haar camera het nog wel. Pffffffffff
Na de grot bezocht te hebben zijn we iets verderop gaan kijken hoe men papier maakt wat men gebruikt om parasollen van te maken. Het hele proces werd ons uitgelegd en was leuk om gezien te hebben.
Hierna werd ook het hele maakproces van de parasols uitgelegd en voorgedaan. Alle onderdelen worden met de hand gemaakt en vaak nog met apparatuur wat bij ons nergens meer te zien is.
Aan het einde hebben we in de bijbehorende winkel nog wat dingetjes gekocht waarbij Lizette de dingen uitzoekt en ik daarna ruzie mag gaan maken over de prijs.
Maar ook dit is weer tot een goed einde gekomen.
Hierna hebben we in een restaurant aan het Pindaya meer lekker geluncht.
Na de lunch zijn we richting het hotel gereden in het plaatsje Nyaung Shwe waar we rond 16.00 uur aankwamen.
Na ons lekker opgefrist te hebben in onze bungalow hebben we in d avond lekker gegeten in ene plaatselijk DimSum restaurant wat Lizette weer via de app van Trip Advisor had gevonden.
Na het eten zijn we lekker teruggelopen naar ons hotel waar ik nu lekker ons verslag van vandaag aan het tikken ben.
Lizette begon vanavond opeens te snotteren dus die licht lekker onder de wol volgestopt met Ibuprofen. Hopelijk dat we zo ene beginnende griep of verkoudheid kunnen voorkomen. Ik begin ook een beetje te snotteren maar hoop dat ik er verder ook doorheen glip. Heb vanavond al een extra biertje genomen om de bacillen te doden.
Hoop dat het werkt.
Morgen een drukke en lange dag op het programma. Gaan veel met de boot doen op het Inle meer. Gaan onder andere naar een lokale stam met “longneck” vrouwen.
Hebben er weer veel zin in.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 05 November 2018 - 15:02

Lida:

Wel gezond blijven jullie 2. En ook niets meer laten vallen hoor. Wij hebben in Thailand toen gezien hoe parasols gemaakt werden. Lang leve de tripadvisor. zo kom je nog eens ergens en is het nog lekker ook.
    Slaap lekker en morgen gezond weer op.