Dag 17 vrijdag 16-11-2018 Bagan met ballonvlucht - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 17 vrijdag 16-11-2018 Bagan met ballonvlucht - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 17 vrijdag 16-11-2018 Bagan met ballonvlucht

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

16 November 2018 | Myanmar, Pagan

Het is 15.30 uur geweest en we zijn nog steeds aan het nagenieten van ons avontuur van vanmorgen.
Wat een supergave ballonvlucht hebben wij gemaakt.
Ok de wekker ging om 04.30 uur. Dit omdat we tussen 5 en half zes zouden worden opgehaald. We stonden even voor 5 uur bij de receptie te wachten. Omstreeks 05.15 uur kwam een busje ons ophalen. Er zaten al 6 dames uit Australië in en met ons gingen er vanuit ons hotel nog 2 Duitsers mee. In het hotel naast ons werd nog een Duitse dame opgehaald waarna we richting de oplaadlocatie, of hoe noem je zoiets, reden.
Onderweg kwamen we ook nog bussen tegen van een andere ballonvaart maatschappij. Uiteindelijk reden we allemaal dezelfde richting uit en werden wij uit ons busje gelaten op een veldje waar een aantal verschillende groepen tafels stonden. Wij moesten gaan zitten bij de tafel van Matt. Dit bleek onze piloot te zijn van onze ballon. Met 10 andere passagiers, de 9 uit de bus en nog een dame uit Brazilië waren we compleet.
We kregen eerst thee of koffie en er werden croissants en muffins op tafel gezet. Matt legde ons uit dat we eerst konden ontbijten en dat hij daarna bij de ballon de veiligheidsinstructie zou geven. We hadden allebei een heel goed gevoel bij het feit dat alles goed geregeld leek te zijn. Het kwam op ons in ieder geval zeer professioneel over.
Na het ontbijt werden alle piloten voorgesteld aan hun passagiers. Van onze maatschappij, Oriental Ballooning waren er vandaag 6 ballonnen die de lucht in zouden gaan.
Daarnaast waren er nog ballonnen van 2 andere maatschappijen.
Na het voorstellen, mochten we met Matt meelopen naar onze ballon. Onze mand bleek te bestaan uit 5 compartimenten. Een in het midden waar de piloot staat en alle apparatuur en 2 aan beide kanten van de piloot. Per compartiment konden er 3 passagiers in. Onze ballon was dus voor 12 passagiers en niet geheel onbelangrijk 1 piloot. Matt legde uit dat we tijdens de start en landing in ons gedeelte moesten zitten. Bij de start zou dat maar een aantal seconden zijn waarna we mochten gaan staan.
Na de uitleg moesten we achter de ballon gaan staan waarna men begon met het vullen van de ballon met lucht. Hiervoor waren er 2 grote ventilatoren die lucht in de ballon blies. Binnen minder dan 10 minuten was onze ballon gevuld. Wat een gevaarte is zo’n ding als je daarnaast staat. Nadat de ballon gevuld was gingen de branders aan om de lucht te verwarmen. Dit was best lekker want zo vroeg in de ochtend was het nog best frisjes.
Nadat de ballon startklaar was mochten we in ons gedeelte van de mand klimmen. Om ons heen gingen er al andere ballonnen de lucht in en van onze maatschappij gingen er eerst 2 andere waarna wij in onze startposities moesten gaan zitten en ook de lucht in gingen. Eenmaal los van de grond mochten we gaan staan en begon ons avontuur.
We zweefde een beetje omhoog en om ons heen stegen de andere ballonnen ook op. Bij elkaar waren het er wel tussen de 20 en 25 ballonnen. Maar doordat deze al snel uit elkaar dreven heb je daar niet echt last van.
Wat een fantastische ervaring was dat. Heerlijk stil, alleen af en toe onderbroken door het geluid van de branders om de lucht te verwarmen. Heerlijk zwevend over de duizenden tempels, stupa’s en pagodes.
Dit was echt een ervaring die we niet hadden willen missen.
Het was geen goedkoop uitje maar deze vlucht was elke euro meer dan waard.
Na iets meer dan 45 minuten gingen de eerste ballonnen al weer landen maar onze maatschappij had een landingslocatie uitgezocht die gelukkig een stukje verder lag waardoor wij nog wat langer konden genieten. Bij elkaar hebben we 65 minuten gevlogen. Aan het einde gingen we steeds lager vliegen en zagen we de hulptroepen ook aan komen rijden. Wij waren de eerste van een groepje van 5 die gingen landen.
Net over een aantal bomen en struiken werd de ballon netjes op de grond gezet. Wij waren toen alweer gaan zitten in ons mandje. Terwijl hij de grond raakte waren er een aantal mannen die de ballon tegenhielden, of die daar een poging tot deden. Na een paar keer licht stuiteren stonden we stil. Tenminste de mand schommelde nog een beetje maar we bleven wel op dezelfde plaats staan en mochten weer opstaan.
We mochten pas de mand uit nadat de laatste van de 5 ballonnen was geland. Ondertussen werd er door het personeel op het veldje alles in gereedheid gebracht om nog even met elkaar te zitten. Want na een ballonvlucht moet er champagne gedronken worden. Volgens 1 van de piloten is dat een oud gebruik wat komt door Franse ballonvaarders die vroeger een fles champagne meenamen om zo de landeigenaren tevreden te houden na de landing. Naast champagne was er ook fruit en kregen we ons certificaat uitgereikt.
Alles bij elkaar dus top geregeld.
Na een tijdje bij elkaar gezeten te hebben zijn we weer teruggebracht naar ons hotel waar we even voor 08.30 uur aankwamen.
Hier hebben we dus nog even kunnen ontbijten waarna om 09.30 uur onze chauffeur weer klaar stond voor onze laatste excursie in Bagan.
Hij heeft ons naar Mount Popa, een uitgedoofde vulkaan gereden. Hier hebben we nog een tempel bekeken. Maar er waren ook wat aapjes. Een heleboel aapjes. Echt overal in het dorp zag je die beesten zitten en klauteren. Om bij de tempel te komen moesten er nog aardig wat traptreden beklommen worden. Op een gegeven moment moesten de slippers uit. Lizette had expres haar sarong vergeten waardoor ze niet verder hoefde te klimmen op de trappen met al die apen.
Het uitzicht boven was mooi maar de tempel stelde niet veel voor.
Dus we zijn weer naar beneden gelopen en hebben daar gewacht tot de chauffeur ons weer oppikte.
Door het vroege opstaan waren we er ook wel een beetje klaar mee. Dus nadat het bezoek aan Mount Popa zijn we lekker teruggereden en hebben ons bij ons hotel laten afzetten. De rest van de middag hebben we lekker wat geluierd.
Morgen om 08.00 uur komt de chauffeur ons ophalen die ons naar de luchthaven zal brengen. Morgen vliegen we in 2 delen (met een tussenstop op Hohe) naar de luchthaven van Thandwe, waarna we nog 3 nachten logeren in een hotel aan het strand van Ngapali Beach.
Dadelijk nog ff naar een restaurant toe voor ons diner en dan morgen weer vliegen.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 16 November 2018 - 15:42

Lida:

Wat een belevenis, heb in de tussentijd natuurlijk ook de foto's gezien. Schitterend, wat mooi. En die stilte is denk ik geweldig. Wat fijn dat jullie dit konden doen.
    Nu heerlijk nog even genieten van het strand, en bijkomen van deze toch wel drukke vakantie.
    Wacht op de strandfoto's ......