Dag 10 vrijdag 9-11-18 Mandalay-Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 10 vrijdag 9-11-18 Mandalay-Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 10 vrijdag 9-11-18 Mandalay-Hsipaw

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

09 November 2018 | Myanmar, Hsipaw

Vanmorgen weer lekker op de 9e etage ontbeten. Slapen was vannacht niet helemaal top. Zwaar verkouden en voel mij daardoor niet helemaal tof L. Doen er alles aan om overeind te blijven. Nemen ORS in, slikken lekker paracetamol en Strepsils tegen de keelpijn. Hoop dat we, want Lizette is er ook nog niet klaar mee, daardoor overeind blijven.
Om even voor 08.00 kwam de chauffeur met onze nieuwe gids Joseph, die ons de komende dagen vergezeld.
Nadat de koffers en de souvenirs in de kofferbak lagen zijn we vertrokken. Vandaag een lange rit met de auto met maar enkele stops.
Na de eerste 2 uur waarbij we alleen ff een stop hebben gemaakt bij een drogist/apotheek om onze voorraad Strepsils aan te vullen.
Het was vandaag veel klimmen en klauteren voor de Suzuki. Het was vaak zo stijl dat de airco uit moest bij het klimmen.
Na 2 plas/rook stops gingen de chauffeur en gids bij een of ander tentje eten waar wij besloten om alleen maar een cola te nemen. Dit om te voorkomen dat we dadelijk aan de dunne zijn.
Na deze lunchstop was het weer verder klimmen en dalen richting het noorden. De wegen zijn over het algemeen redelijk tot goed maar je merkt dat als je wat verder van de grote steden afkomt de weg soms wat gebreken heeft. Wel zie je op diverse plekken dat er onderhoud gepleegd wordt om de slechte stukken te verbeteren.
In de middag hebben we nog een Pagode onderweg bezocht, hoe die heette ben ik vergeten J.
Daarna dacht ik dat wij wat zouden gaan eten in het hotel maar dat was dus een communicatie foutje. Het werd een restaurant in Hsipaw. Er zaten alleen lokale mensen maar toch de gok maar genomen. Mag hopen dat de gids en chauffeur niet zitten te wachten op 2 leeglopende klanten in hun auto.
Heb iets van noedels met kip genomen en Lizette iets gefrituurd waar in ieder geval iets van aardappel in zat.
Hierna moest de gids even de tickets voor de boottocht van morgen regelen.
Nadat dit geregeld was hebben we in Hsipaw een oud klooster, gebouwd van teakhout in 1823 bezocht en nog een oude pagode.
Hierna zouden we naar een vrouw gaan die wat zou vertellen over het Shanvolk. Toen we daar aankwamen zaten er nog meer toeristen te wachten maar hing er ook een bordje dat ze vandaag gesloten was. Er bleek nog iemand te zijn die was gaan vragen aan de vrouw of het toch niet door kon gaan maar kennelijk had ze er geen zin in want we konden vertrekken.
Hierna was het de bedoeling om de zonsondergang te bekijken op de Theintaung heuvel maar doordat het vorige onderdeel niet doorging hadden we bovenop die heuvel nog bijna 2 uur moeten wachten. Daar we ons allebei nog steeds niet helemaal top voelden hebben we even het daar gelegen klooster bekeken.
Hierna zouden we in 20 minuten naar onze lodge rijden. Het eerste gedeelte over de weg was maar 10 minuten maar het laatste gedeelte was over een soort onverharde weg. Onze chauffeur reed hier niet harder dan 5 km p/u dus het duurde even. Over dit weggetje kwamen we nog langs een Shan dorp. Het was weer echt landelijk waar we langsreden. Na ongeveer 25 minuten over het weggetje gekropen te hebben kwamen we aan bij “Mr Charles riverview lodge”. Na een hartelijke ontvangst en een lekker drakenfruit drankje werden we begeleid naar onze lodge. Deze lag inderdaad aan de rivier met een balkon aan de rivierkant.
Daar we niet weten hoe we hier ergens anders zouden moeten komen (Chauffeur en gids slapen ergens anders) gaan we vanavond lekker in het hotel eten.
Daar de wifi het alleen in het restaurant/receptie doet hebben we na een bakkie koffie op ons eigen balkon, lekker bij het restaurant gezeten. Ben klaar voor vandaag.
Het eten is besteld.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 09 November 2018 - 09:42

Lida:

Het blijft toch gokken wat eten betreft, Danny had op Bali bij een gerenommeerd restaurant een pizza met vis besteld, je raadt het al...... terwijl we diverse keren bij warungs gegeten hebben, niks aan de hand. Maar voorzichtigheid blijft geboden. Goed dat jullie ORS bij jullie hebben.
    Nou ben benieuwd wat jullie in het restaurant te eten krijgen.

• 09 November 2018 - 10:08

Joop:

Mij werd toen ik nog voer en dat is 100 jaar geleden , vreeeet niks langs de weg, maar ja xxxx

• 09 November 2018 - 14:33

Hans :

Zelf regelmatig langs de weg gegeten. Je ziet wat en hoe ze het klaar maken.
    In restaurant keukens is dit maar afwachten.
    Je moet ook een beetje geluk hebben.
    Koude drankjes zijn vaker de oorzaak van buikpijn/loop.
    Hoop dat jullie er snel vanaf zijn. Sterkte

• 09 November 2018 - 20:20

Petra:

Hoi, wat een pech dat jullie net in de vakantie ziek zijn geworden. Heel veel beterschap.
    XX Petra