Dag 10 (9-5-14) Sukuh - Tawangmangu - Malang (Oost - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 10 (9-5-14) Sukuh - Tawangmangu - Malang (Oost - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 10 (9-5-14) Sukuh - Tawangmangu - Malang (Oost

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

09 Mei 2014 | Indonesië, Malang

Dag 10 (9-5-14) Sukuh - Tawangmangu - Malang (Oost-Java)

Vanmorgen na het ontbijt zijn we eerst in Sukuh een tempel wezen bekijken. We dachten dat we gisteren al steile weggetjes hadden bereden maar nadat we wegreden bij ons hotel en even steil naar beneden moesten ging de chauffeur een bochtje om en tot hij bij de tempel kwam is de versnelling niet meer uit de eerste versnelling geweest zo steil ging de weg omhoog.
Na ons bezoek aan de tempel konden we daar beginnen aan onze wandeling over het platteland richting het dorpje Tawangmangu.
Hiervoor hadden we een routebeschrijving bij onze reispapieren gekregen. Na 100 meter hadden we al discussie over de te volgen weg, maar uiteindelijk zijn we geen 1 keer fout gelopen. Onderweg kwamen we vaak lokale mensen tegen die op hun land aan het werk waren en zodra we het dorp noemden waar we heen moesten gaven ze aan dat we op de goede weg waren. De weg die we op waren gereden met onze bus was nog niets bij de wegen die we nu moesten lopen. Sommige wegen kon je ook niet met een auto berijden maar die werden alleen met de motoren/scooters bereden.
Na een halfuurtje hadden we al dikke kuiten maar de omgeving waar we door liepen was het meer dan waard. Overal om ons heen stukjes land waarop allerlei soorten groeten werden verbouwd. Het meeste wat we tegen kwamen waren wortelen, lente-uien en pepers. De stukjes land waren soms zo steil dat als je een misstap zou maken je van de berg af zou donderen. En daar loopt de lokale bevolking dan vanaf de weg met een zak mest of andere zooi op hun rug makkelijk mee over het land mee naar beneden.
Na diverse keren klimmen en dalen werden we ingehaald door een man en een vrouw waarbij de vrouw een zak meesjouwde op haar rug en de man aan een bamboe stok twee bossen met een lang soort gras op zijn nek meesjouwde. Ik heb eventjes een stukje met die bamboestok op mijn schouder gelopen maar daar wordt je niet vrolijk van. Ik denk dat dit zo’n 30 woog en dat aan een lekker bamboe stokje voelt niet echt lekker op je schouders. Dus na heel even stoer doen, wat trouwens wel gewaardeerd werd door de man en de vrouw heb ik het stokje gauw weer teruggegeven.
Al de lokale mensen waren trouwens erg vriendelijk als we langskwamen.
Na zo’n 1,5 uur kwamen we bij een dorp waar de mensen wortelen aan het wassen waren. Hier kregen we allebei een peen aangeboden. Na ook dit dorp weer doorkruist te hebben moesten we nog een paar honderd meter dalen waarna we onze chauffeur in de diepte al weer met de bus zagen staan. Na ongeveer 2 uur zat onze wandeling erop.
Al met al een hele gave, maar wel vermoeiende wandeling.
Na de wandeling zijn we daar gelijk naar een waterval gewandeld, Helaas was ook de weg naar de waterval er niet een om over naar huis te schrijven maar het eindpunt bracht wel een mooi uitzicht op een waterval die boven ons naar beneden kletterde.
Na ook dit weer op de foto vastgelegd te hebben zijn we teruggelopen naar ons busje en hier zijn we lekker in gaan zitten waarna de chauffeur vertrok richting Malang.
Dit werd weer een hele lange rit langs veel mooie rijstvelden en andere zaken. Na wederom een lekkere lunch en nog twee korte plas/rookstops kwamen we om 18.30 aan bij ons hotel.
Wederom een mooie maar best vermoeiende dag. Ik vraag me toch af wanneer onze vakantie begint.
Morgen vertrekken we richting het gebied van de Bromo vulkaan.
We zijn benieuwd!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!