Dag 11 (10-5-14) Malang - Bromo - Sukapura - Reisverslag uit Sukapura, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 11 (10-5-14) Malang - Bromo - Sukapura - Reisverslag uit Sukapura, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 11 (10-5-14) Malang - Bromo - Sukapura

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

10 Mei 2014 | Indonesië, Sukapura

Dag 11 (10-5-14) Malang - Bromo - Sukapura

Afgelopen nacht zaten we in een hotel in Malang. Volgens de voucher hadden we een Deluxe room. Maar als je badkamer ongeveer 1,40 m x 1,40 m is waar ze een wastafel, een wc en een douche in kunnen plaatsen dan versta ik daar toch wat anders onder.
Maar even bij de manager klagen hielp niet echt. Nou kon ik gisteren misschien ook wat minder hebben. Na een rit van 8 uur en nog steeds flinke last van mijn onderrug was mijn irritatiegrens misschien wat sneller bereikt, waardoor ik toch even stoom moest afblazen. Dat kan ik dan beter tegen een hotelmanager doen dan tegen Lizette.
Mijn ruggetje wil niet echt beter worden, sterker noch het wordt steeds minder. Ik kan mijn linkerbeen als ik zit niet strekken door de pijn.
Maar daarom niet minder gezeurd. De vakantie tot nu toe is top.
En de rit van vandaag werkt daar zeker aan mee.
Na het ontbijt (op een blad geserveerd op de tafel die voor onze kamer stond) zijn we vertrokken richting Tumpang. Hier zijn we na een bakje thee gedronken en heerlijke pisang goreng gegeten te hebben overgestapt in een 4-wheel drive jeep waarmee we een tocht gaan maken waarmee we naar de Bromo vulkaan rijden vanuit de zuidelijke richting dwars door de “sea of sand”. Althans dat zegt de reisbeschrijving.
Vanaf dat we met onze chauffeur Youssef wegreden hebben we eigenlijk 90 % van de eerste 45 minuten geklommen. We zijn van 400 meter hoogte gegaan naar 2700 meter. Langs de route weer veel mooie vergezichten en veel groente wat verbouwd wordt. Hier zagen we sommige stukken landbouwgrond die bijna verticaal lagen. Ongelofelijk dat men hier nog op durft te lopen.
Al rijdend kwamen we boven de wolken uit terwijl wij nog steeds heerlijk in de zon reden. Maar door de hoogte was de temperatuur goed uit te houden. Nadat we het nationale park waar de bromo vulkaan in ligt waren binnengereden en daarvoor het gebruikelijke toegangsgeld voor had betaald daalde we af naar een grasvlakte waar we doorheen moesten rijden. Hierbij werden we door de chauffeur afgezet aan het begin van een paadje en na een wandeling van ongeveer 20 minuten door het grasland kwamen we weer bij de jeep uit.
Op het punt waar we weer bij de jeep kwamen ging het grasland ook over in een soort woestijn van lava zand. Het eerste stuk van dit gedeelte hebben we samen op het dak van de jeep gezeten al genietend van het mooie uitzicht. Het was net of we in een soort maanlandschap reden.
Halverwege de woestijn zijn we weer ingestapt in de jeep waarna Youssef ons verder bracht richting de bromo vulkaan.
Als je nog een flink stuk van de Bromo vulkaan verwijderd ben mag je niet verder met je auto. Dit is gedaan om de lokale bevolking welke daar staan met paarden ook wat te laten verdienen.
Maar dat hebben ze aan ons niet gedaan. Wij zijn het laatste stuk door de woestijn en het eerste stuk van de klim gewoon gaan lopen. Lizette heeft nog nooit op een paard gezeten en wil dat zo houden en ik heb 22 jaar geleden voor de zonsopgang bij de Bromo op zo’n knol gezeten en dat vond ik ook niet alles dus werd het wandelen.
Maar dit viel best mee. Doordat je op een aardige hoogte zit en er een heerlijk windje stond was het goed uit te houden. Maar of je nu op een paard hebt gezeten of lopend bent aangekomen, het laatste stuk naar de top van de krater moet je toch lopen. Hier is namelijk een trap van ongeveer 300 treden die, als je die opgelopen bent je als beloning een mooi uitzicht geeft op de krater van de Bromo. Na hier even van genoten te hebben hebben we de trap weer naar beneden genomen en zijn we teruggelopen naar de jeep. Na nog wat vers water gekocht te hebben, hebben we het laatste stukje omhoog naar het hotel in ongeveer 20 minuten afgelegd.
Hier werden we aardig verrast door hoe het hotel eruit zag. We hebben een eigen bungalow die er leuk uit ziet (niet onze smaak maar wel leuk). Nadat onze eigen chauffeur met de koffers ook aangekomen was (moest met zijn bus omrijden wat een trip was van 5 uur) hebben we nog ff op het terras gezeten.
Na een tijdje werd het wat fris. Dit kwam omdat de zon weg was en we plotseling in de wolken zaten. Daarom zijn we lekker naar de kamer gegaan om het lavazand van ons af te douchen en de foto’s op de laptop te zetten en dit verslag te kunnen maken.
Dadelijk gaan we lekker eten en dan op tijd het bed in want om 03.00 uur worden we gewekt waarna we om 03.30 vertrekken om, hopelijk, een mooie zonsopgang te kunnen zien.
Maar daarover meer in ons verslag van morgen.

• 10 Mei 2014 - 19:34

Willy:

Wat een verhaal zeg gaaf. Sterkte met je rug . Kus aan zetta

• 10 Mei 2014 - 20:57

Struif&co:

Hallo Luitjes,

Na het lezen van al jullie mooie verhalen, heb ik zo iets je kunt beter werken , is toch iets minder vermoeiend dan vakantie vieren :-) :-).
    Of is werken juist bedoeld om bij te komen en uit te rusten voor de volgende vakantie pret?? :-) Als dat zo is doe ik dus iets verkeerd :-(.
    Maar goed alle gekheid op een stokje, geniet van al dat moois wij genieten stilletjes mee aan deze zijde van de aardbol.
    Sterkte met je ruggetje Frank, massage zeg ik .( Lies)
    Veel plezier en doe voorzichtig .

Toedels J