Dag 12 (11-5-14) Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 12 (11-5-14) Bromo - Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 12 (11-5-14) Bromo - Kalibaru

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

11 Mei 2014 | Indonesië, Kalibaru

Dag 12 (11-5-14) Bromo - Kalibaru

Dag 12 belooft een lange dag te worden. Natuurlijk ook gewoon 24 uur lang maar daarvan zijn we er wel meer wakker van dan een doorsnee dag in Indonesië.
Om 03.00 uur kregen we namelijk al onze wake-up call doordat er op de deur werd geklopt.
Nadat we ons warm hadden aangekleed en nog even een kopje thee naar binnen hadden geslobberd stond om even voor 03.30 onze jeep klaar om ons naar het viewpoint te brengen vanwaar we hopelijk een mooie zonsopgang zouden kunnen zien.
Na eerst een stukje rijden omhoog en weer omlaag kwamen we weer op de lava zandvlakte waar we gisteren ook hadden gereden. Alleen nu reden we de Bromovulkaan voorbij en gingen we de naast gelegen bergkam op. Hier moesten we een tijdje klimmen, Je kon mooi in het donker zien dat we niet de enige waren die hoopten op een mooie zonsopgang. Af en toe had je zicht op het dal waar je nog een hoop jeeps onze richting op zag rijden.
Boven aan de top bleek dat we niet de eerste waren want het stond al lekker vol met jeeps. De parkeerchaos was redelijk maar nadat onze chauffeur een plekje had gevonden langs de kant van de weg hebben we de laatste kilometer omhoog gelopen.
Boven bleek dat we niet de eerste waren. Wat een berg mensen. Maar bet een beetje duwen hadden we snel een mooi plekje. We konden op een bankje staan van waaruit we mooi zicht hadden op het punt waar de zon moest opkomen, Om de Bromo mooi vast te kunnen leggen moesten we ons wel verplaatsen. Maar aan die kant stonden een hele berg kleine pinda’s waar Frank makkelijk bovenuit een foto kon maken.
Maar het eerste halfuur hebben Lizette en ik lekker op het bankje staan genieten.
Beetje bij beetje zag je dat de lucht verkleurde van donker naar licht. En hoe lichter het werd hoe beter je ook de Bromovulkaan en de andere bergen kon zien,
Na een tijdje kwam de koperen ploert uiteindelijk echt in beeld waardoor het snel helderder werd. Wat een gaaf gezicht was dat. Echt waanzinnig mooi.
Na een tijdje dit bekeken te hebben vonden we het mooi geweest en rond 06.00 uur zijn we weer naar de jeep gelopen waarna we weer afgedaald zijn naar het dal van de Bromo.
Daar wij gelukkig gisteren al de krater hadden bestegen konden we nu de massa’s mensen die de trap wilden bestijgen naar de krater lekker voorbij rijden naar ons hotel.
Toe wij er gisteren stonden waren er hooguit 10 mensen gelijk met ons boven. Nu hadden we file moeten lopen op de trap en boven had het rijen dik gestaan.
Nadat we terug waren bij ons hotel hebben we ons omgekleed in een zomertenue en hebben we de koffers weer dicht gegooid omdat we vandaag verder reizen naar het oosten.
Na heerlijk in het zonnetje ons opgewarmd te hebben en lekker genoten te hebben van ons ontbijt vertrokken we even voor 08.00 uur richting Kalibaru.
Volgens de chauffeur zou dit ongeveer 5 uur rijden zijn. Maar volgens ons wilde de chauffeur ook snel klaar zijn met rijden want na enkele sanitaire- cq rookstops kwamen we om 12.30 uur aan bij ons hotel.
We werden opgewacht door een Nederlandse man, Peter, die de eigenaar bleek te zijn van het kleinschalige complex. In het verleden heeft hij het stuk land gekocht en heeft hij daar een huis en een zwembad laten bouwen voor zijn vrouw en hemzelf.
Ongeveer 6 jaar geleden hebben zijn vrouw en hij besloten om een gedeelte van het huis te verhuren aan toeristen. Dit beviel zo goed dat ze er twee gebouwen met elk twee kamers bij hebben laten bouwen waardoor er nu 6 kamers verhuurd kunnen worden. Vier jaar geleden is zijn vrouw overleden en nu runt hij het geheel samen met het personeel, die elk hun eigen bedrijfje daarbij runnen. De ene doet de was, anderen regelen het eten en bij weer een andere kan je excursies regelen. Elke maand bekijken het personeel en de eigenaar hoe de zaken ervoor staan en of er iets bijgestuurd dient te worden.
Al met al een mooie manier van werk verschaffen.
Na dit verhaal kregen we onze kamer te zien en daar was niets mis mee. Mooi met een lekkere grote badkamer. In de middag hebben we even de was gesorteerd en ingeleverd waarna we lekker even in het zwembad hebben gelegen waarna we nog heerlijk voor onze kamer hebben zitten genieten.
Zo meteen gaan we lekker eten en gezien het tijdstip van opstaan vanmorgen zullen we wel niet te laat op bed liggen.

• 19 Mei 2014 - 11:42

Marloes:

Hoi Frank en Lizette, zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin! Leuk om te lezen hoor het verslag! Wat een geweldige foto's ook, en die van de vulkaan, iedere minuut ziet hij er weer anders uit, super!
    Geniet ervan samen!

Groetjes Marloes H