Dag 11 vrijdag 15 september 2017. Hué - Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 11 vrijdag 15 september 2017. Hué - Hoi An - Reisverslag uit Hội An, Vietnam van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 11 vrijdag 15 september 2017. Hué - Hoi An

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

15 September 2017 | Vietnam, Hội An

Vanmorgen werden we wakker met het idee “hoe zal vandaag qua weer gaan verlopen”?
Vannacht was Lizette een paar keer wakker geworden van het raam wat een beetje klapperde.
Vanmorgen vroeg toen we uit het raam keken leek het wat minder te regenen en het waaide zeker een stuk minder. We hebben de koffers weer ingepakt en na het ontbijt kwamen de chauffeur en de gids ons weer ophalen.
Het leek even droog te worden maar bij ons eerste bezoek van de dag aan een tempel in Hué moesten we de poncho al weer aantrekken. Wel hadden we het geluk dat door het vroege tijdstip of door het weer wij de eerste toeristen waren. Dan heb je ook geen Aziaat voor je staan met een selfiestick.
Na de tempel reden we Hué uit in zuidelijke richting en zagen we eigenlijk pas dat het kennelijk toch wel hard gestormd had afgelopen nacht. Op heel veel plaatsen lagen afgebroken of zelfs ontwortelde bomen. Soms over huizen en soms alleen maar over de weg. Ook waren er sommige gebouwen gedeeltelijk ingestort, kennelijk als gevolg van de storm. En dat terwijl de eigenlijke tyfoon pas vandaag een stuk noordelijker aan land zal komen. Kennelijk heeft het nog meer gespookt.
Wij zijn gelukkig verder gereden naar het zuiden waar we wel zagen dat de hemel een beetje openbrak en het zelfs droog werd.
We zijn onderweg over de Hai Van pas gereden. Dit is de oude weg richting Danang welke over de bergen gaat. Er ligt tegenwoordig een nieuwe weg die een stuk korter is en die gedeeltelijk door een tunnel gaat.
Maar wij namen de “Wolkenpas” zoals deze weg ook wel word genoemd.
Ook hier weer lekker waaien en afgebroken bomen. Op de top hebben we even een fotostop gemaakt waarbii je goed kon merken dat we op hoogte stonden, Het was gewoon frisjes in je t-shirt.
Na deze stop zijn we doorgereden naar Danang waar we het Cham historisch museum hebben bezocht. Hierin bevinden zich onder andere oude opgravingen uit het Champa tijdperk.
Cultuurbarbaren zoals wij beiden zijn waren we hier weer snel weg.
Na eenvoudig, maar heerlijk geluncht te hebben, hebben we het laatste stukje naar Hoi An afgelegd.
Hier zijn we eerst naar een lampionnen fabriekje gegaan waar wij zelf een lampion in elkaar mochten knutselen.
Gelukkig was het frame al in elkaar.
Wij hoefden alleen nog de stof uit te zoeken die we er tegen aan geplakt wilde hebben.
Hierna werd uitgelegd dat we op 3 stijlen lijm moesten doen en dan haalde de vrouw die ons hielp de overtollige lijm er weer af. Waarna wij het stof mochten aanbrengen. En dan trok de vrouw de stof nog even strak. De egenovergestelde kant moest hetzelfde gebeuren waarna van deze twee lapjes de stof die teveel was afgeknipt moest worden. Maar hierbij moest je wel uitkijken dat je het draadje niet doorknipte waarmee de spijlen vastgehouden werden. Bij Lizette ging dat goed. Bij mij iets minder. Ik knipte natuurlijk een draadje door. Het is dat ik de vrouw niet kon verstaan maar ik dacht dat ze iets zei als van “wat een eikel die stomme toerist” of woorden van gelijke strekking. Hahahaha. Die kop die ze trok.
Zij dat stof er weer vanaf getrokken en een nieuw draadje vastgemaakt waarna ik weer verder kon met de overtollige stof verwijderen.
Hierna mosten er nog 2 stukjes stof worden aangebracht en wederom het overtollige eraf gehaald. Hierna heeft de vrouw nog her en der wat bijgewerkt en heeft zij de finishing touch gedaan waarna de door ons “zelf”gemaakte lampion af was.
Fantastisch…..
Hierna met de auto nar het oude centrum van Hoi An waar de gids ons nog heeft rondgeleid langs een aantal pagodes, oude koopmanshuizen en de Japanse brug.
Daar het zonnetje alweer lekker scheen waren we wel klaar met ons loopje en zijn we naar ons hotel gebracht. Hier hebben we afscheid genomen van onze gids en chauffeur want de komende 3 dagen blijven we hier zelf ons vermaken en Maandagavond woren we pas weer naar de trein gebracht voor onze volgende verplaatsing.
In het hotel eerst maar eens de was uitgezocht en bij de receptie ingeleverd want als je steeds maar 1 dag in een hotel verblijft heb je geen tijd genoeg om je was weer schoon terug te krijgen.
Nadat dit gedaan was hebben we wat gerust op de kamer en in de avond zijn we weer naar het oude centrum gelopen en hebben we daar wat winkeltjes bekeken en gegeten.
Hierna weer teruggelopen waardoor ik weer drijfnat bij het hotel aankwam. Er staat namelijk bijna geen wind en het is redelijk benauwd hier.
Maar beter zo dan het weer van gisterenavond. Dat is wel dag en nacht verschil.
Ben er weer klaar mee.
Morgen weer een nieuw verslag……

Frank en Lizette