Myanmar dag 3 Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Myanmar dag 3 Yangon - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Myanmar dag 3 Yangon

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

02 November 2018 | Myanmar, Rangoon

Myanmar 2018

Dag 3 vrijdag 2 november 2018 Yangon.

Na een redelijk nachtje slapen (was om 03.00 uur al weer wakker) werd ik om 06.30 uur gewekt door de wekker van Lizette haar telefoon. Dit terwijl ik mijn wekker pas om 07.00 uur had gezet.
Mmmmmm misschien even over communiceren de volgende keren dat we een wekker zetten. Maar fris en fruitig mijn bedje uit en ons klaargemaakt voor een ontbijtje in het restaurant beneden wat ook voor de hotelgasten is.

Na het ontbijt werden we om 08.00 uur opgehaald door onze chauffeur die zo’n onuitspreekbare naam heeft dat ik die alweer vergeten ben.
Vandaag staan er een aantal bezoekjes aan wat bezienswaardigheden in Yangon op het programma. Voor de eerste, de giant marble buddha image (voor de kenners de Kyauktwgyi pagode) moesten we eerst door de spits ongeveer 40 minuten rijden. Op zich is het verkeer hier redelijk netjes vergeleken bij andere steden in Azië.
Grote voordeel in Yangon is dat op de hoofdwegen geen scooters en andere gemotoriseerde twee-wielige wegpiraten mogen rijden. Dit scheelt echt een hoop gevaar op de wegen. Fietsen mogen weer wel maar de gids gaf gisteren aan dat je deze bijna alleen in de ochtend of in de namiddag ziet omdat het de rest van de dag te heet is om te fietsen.
De Buddha was inderdaad redelijk groot. Hij is gemaakt uit 1 stuk wit marmer en weegt ongeveer 600 ton (dat is 600.000 kilo) en dat is best een hoop.
Na onze foto’s gemaakt te hebben zijn we weer richting het centrum gereden. Eerst een stop bij een 3-tal olifanten waarvan er twee wit zijn (albino’s). Voor de boeddhisten is de witte olifant erg belangrijk vandaar dat er in totaal 5 in gevangenschap worden gehouden. Daarvan staan er 2 in Yangon. Blijft een beetje zielig zo’n groot beest met een grote ketting aan een van zijn poten.
Maar doordat hij belangrijk is voor hun geloof zal hij best genoeg te eten krijgen hoop ik.
Na de olifanten zijn we naar een markt gereden waar meer dan 2000 winkeltjes zitten. Ik had van mijn collega Marloes een verzoek gekregen om te kijken voor een t-shirt met een afbeelding van Letwei (een vechtsport die afkomstig is uit Myanmar). Dus we hebben de hele markt doorlopen maar helaas nog zonder resultaat. Wel 500 kraampjes met goud en jade armbanden en 1500 met stoffen en van die draagdoeken die iedereen hier omheeft maar een simpel t-shirt was ff niet te vinden (de zoektocht wordt vervolgd). Wel voor ons zelf 2 draagdoeken gekocht omdat we waarschijnlijk nog in zoveel tempels zullen komen waar je dan niet met blote benen naar binnen mag dat het makkelijk is als je een eigen doek hebt die je even kan omslaan.
Hierna naar het Kandwagyi meer gereden. Dit is een redelijk groot meer wat midden in Yangon ligt. Hier hebben we even een stukje gelopen om een stukje van het meer. Met de warmte van vandaag viel dat niet mee maar het is ook wel lekker om af en toe de beentjes te strekken. Na deze wandeling hebben we ergens onderweg de lunch gebruikt.
Na de lunch was de chauffeur eigenlijk klaar met de dingen die hij volgens het programma aan ons moest laten zien. We zijn nog even bij de rivier wezen kijken en hierna heeft hij ons in Chinatown afgezet waarna wij zelf wandelend naar ons hotel zijn teruggelopen.
De rest van de middag een beetje geluierd en in de avond op zoek gegaan naar een restaurant wat Lizette via Trip advisor had gevonden.
Moest niet zo ver weg zijn van ons hotel maar doordat Tripadvisor niet offline werkt maar even de Sygic app erbij gepakt. Deze navigatie app werkt wel zonder internet en is echt super. Zorgen dat je thuis alvast de kaart van het land waar je heen gaat download en dan kan je altijd de weg vinden.
Dus ook het restaurant zo gevonden en lekker noedels gegeten voor weinig.
Hierna lekker weer teruggelopen en alvast onze rugzak gepakt voor ons vertrek morgen. We gaan 1 nacht ergens anders slapen omdat we morgen een bezoekje gaan brengen aan de gouden rots. Maar de volgende nacht slapen we weer in het hotel waar we nu ook zijn dus laten we de koffers hier en nemen alleen het hoognodige mee.
Dit ook omdat ons komende hotel op de top van een berg ligt op 10 minuten lopen van de gouden rots pagode. Maar daar komt onze auto niet dus vandaar de rugzak met alleen het hoognodige.
Dus morgen onze eerste verplaatsing van deze vakantie.
Op naar meer mooie dingen.

Groeten van Lizette en Frank

• 02 November 2018 - 16:49

Lida:

Dat is waardeloos he, dat tijdsverschil, je hebt er helaas de eerste paar dagen last van.
    Wat een mooie dingen al beleefd en je bent pas op dag 3. Ben benieuwd hoe het morgen verloopt, met alleen de rugzak.