Dag 7 dinsdag 6 november 2018 Inlemeer - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 7 dinsdag 6 november 2018 Inlemeer - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 7 dinsdag 6 november 2018 Inlemeer

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

06 November 2018 | Myanmar, Nyaungshwe

Om 06.45 uur zou vanmorgen de wekker zijn afgegaan, ware het niet dat we al eerder wakker waren. Hoe bedoel je, “gewend om vroeg op te staan en niet te kunnen uitslapen”.
Na een lekker ontbijt werden we even voor 08.00 uur opgehaald door onze gids Tun. Met hem zijn we naar de rivier gelopen welke uitkomt op het Inlemeer. Hier zijn we op een boot gestapt die ons vandaag naar allerlei bezienswaardigheden op het Inlemeer zal varen.
Het eerste uurtje hebben we over het meer gevaren in onze boot. Onderweg hebben we foto’s kunnen maken van de vissers in hun bootjes en kunnen genieten van alles en iedereen wat in bootjes voorbij komt varen. Echt alles wordt in boten vervoerd, simpelweg omdat er naar een groot gedeelte van de huizen aan het Inlemeer geen wegen lopen. Dit geldt uiteraard zeker voor de woningen die op het Inlemeer liggen.
Na een uurtje hebben we aangelegd bij een huis waar een aantal Longneck dames aanwezig waren. Door onze gids Tun werd uitleg gegeven dat bij de meisjes, als zij 9 jaar oud zijn al begonnen word met het plaatsen van ringen rond hun nek. Wel gaf hij aan dat er steeds minder dames zijn die dit willen. Van deze minderheidsstam zijn nog maar ongeveer 6000 dames die als Longneck door het leven gaan. Deze leven in het noorden van Myanmar, een gedeelte in Noord-Thailand en een gedeelte rond het Inlemeer. Na de nodige foto’s gemaakt te hebben en nog wat in het naastgelegen souvenir winkeltje gekocht te hebben zijn we weer verder gevaren.
De volgende poging om ons als toerist geld uit de zak te kloppen was bij een zilversmederij waar zilveren sieraden werden gemaakt.
Hier werd eerst het hele proces, van zilvererts wat in de zilvermijnen in het noorden van Myanmar wordt gedolven tot het maken van sieraden uitgelegd. En daarna werden we naar de winkel geleid.
Dit zelfde hebben we in de loop van de dag ook nog gehad bij een locatie waar zijden kleden werden geweven. Ook werd daar van de stam van lotusbloemen een soort van draden getrokken welke ook op elkaar werden gelegd tot daar een draad van kon worden geweven.
Ook hebben we nog gezien hoe messen en andere metalen voorwerpen werden gesmeed.
In de ochtend hebben we ook nog de verborgen schat van het Inlemeer bezocht, het Shwe Indein Pagode complex bezocht. Dit is een ruïne uit de 13e eeuw welke pas zeer recentelijk is opengesteld voor toeristen. Om hier te komen zijn we door een bochtig kanaal gevaren van zo’n 8 kilometer lengte. Ook dit was weer een mooi stukje Myanmar wat echt de moeite waard was.
Na ons bezoek aan de Pagode hebben we heerlijk aan het Inlemeer geluncht en ons vermaakt aan een schipper die, om bij het restaurant te komen even dacht dat hij wel door een drijvend eiland van planten kon varen, waarbij hij vast kwam te zitten op het eiland. Met veel moeite lukte het hem om na een kwartier weer los te komen. Die drijvende eilanden hebben we de hele dag door in meer of minderen mate gezien. Ze worden ook gebruikt als drijvend geheel waar men groente op kweekt. Er worden op het Inlemeer heel veel tomaten gekweekt wat allemaal verbouwd wordt op deze drijvende eilanden.
Na de lunch zijn we nog bij een sigarenfabriekje wezen kijken. Hier worden een soort groen sigaren gerold die door het hele land verkocht worden.
Ook hebben we nog gezien hoe de boten die ze daar gebruiken worden gemaakt. Wat een vaklui zijn die gasten. Echt mooi om te zien hoe handig die mensen zijn. En alles wordt nog steeds met handgereedschap gemaakt. Het enige waar machines bij gebruikt worden is het tot planken verzagen van de teakbomen die gebruikt worden om de boten te bouwen.
Als laatste hebben we nog een pagode bezocht waarna we via de drijvende tuinen waar behalve tomaten ook andere groenten en bloemen worden verbouwd weer terug zijn gevaren naar het noorden van het Inlemeer.
Rond 16.15 uur waren we weer terug bij ons startpunt en keken we terug op weer een fantastische dag waarin we weer een hoop moois gezien hebben van het leven van vissers, boeren en andere handarbeiders die leven op het Inlemeer. Wat een topdag.
In de avond weer lekker gegeten bij een Tripadvisor aanbevolen restaurant. Was weer super.
Morgenochtend worden we om 07.30 uur weer opgehaald door Tun en onze chauffeur Soso die ons naar het vliegveld zullen brengen voor onze vlucht naar Mandalay waar onze ontdekkingstocht verder zal gaan.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 06 November 2018 - 15:20

Lida:

Je schrijft niet of jullie ook daadwerkelijk iets gekocht hebben.
    Wij hebben de longneck vrouwen in Thailand gezien. Eigenlijk heel triest.
    Goed dat de vrouwen dit niet meer willen. Jullie maken wel veel mooie dingen mee zeg.
    Goede vlucht morgen.