Dag 9 8-11-18 Mandalay-Amarapura-Sagaing-Ava-UBein - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 9 8-11-18 Mandalay-Amarapura-Sagaing-Ava-UBein - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 9 8-11-18 Mandalay-Amarapura-Sagaing-Ava-UBein

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

08 November 2018 | Myanmar, Mandalay

Vanmorgen om 08.00 uur weer opgehaald door onze chauffeur voor weer een volle dag met dingen die we gaan bekijken. Hiervoor op de 9e verdieping lekker genoten van ons ontbijt, met een mooi uitzicht over een gedeelte van de stad.
We hebben eerst een zaakje bekeken waar goudfolie wordt gemaakt. Dit folie wordt gebruikt door als offergave op Boeddhabeelden aan te brengen. In het kort komt het er op neer dat je de dunne blaadjes steeds dunner krijgt door er maar lang genoeg op te slaan. Na deze uitleg zijn we weer verder gereden naar de Mahamuni Pagode waar we een van de heiligste Boeddhabeelden hebben bekeken.
Na dit moois hebben we een stop gemaakt bij een houtwerk zaak. Hier konden we zien hoe hele grote platen hout verwerkt worden tot mooi houtsnijwerk.
Soms zijn deze panelen wel een paar meter groot en wordt er weken aan gewerkt.
Na het houtsnijwerk zijn we naar de vroegere hoofdstad Amarapura gereden waar we Myamar’s grootste klooster Mahagandayon hebben bezocht.
Ook hier hebben we weer de dagelijkse maaltijd van de meer dan duizend monniken bijgewoond. Helaas ook hier weer een berg Chinezen die overal schijt aan hebben en rustig nog ff een selfie gaan staan maken terwijl de monniken in de rij staan en willen gaan lopen richting hun eetzaal.
Maar ondanks de Chinezen is de ceremonie zelf wel mooi om te zien.
Na het klooster zijn we naar de Sagaing heuvels gereden. Hier hebben we de U Min Thonze pagode bezocht. U Min betekent grotten en Thonze dertig. Jullie begrijpen dus wel dat er iets met 30 grotten zal zijn geweest. Het geheel is gebouwd tegen de berg op. Binnenin staan 45 Boeddhabeelden in een rij. Ook dit zag er weer mooi uit. Hierna nog wat verder omhoog via genoeg traptreden waarna we boven nog van het uitzicht hebben genoten.
Na deze klimpartij nog een Pagode bezocht en aansluitend een boeddhistische school die door een plaatselijk klooster is opgezet en bestaat door uitsluitend giften die men krijgt. Dit schooljaar zitten daar in totaal bijna 3200 leerlingen op school. Van lagere school tot highschool. Het grootste gedeelte van de leerlingen zijn monniken en nonnen maar ook kinderen uit het dorp gaan daar naar school.
We waren daar tijdens hun pauze dus het was een drukte van jewelste op het schoolterrein.
Vervolgens zijn we in een plaatselijk stulpje de lunch gaan gebruiken.

Na de lunch zijn we doorgereden naar Ava, een historisch stadje. Om daar de komen moesten we eerst met het plaatselijke pontje een riviertje oversteken. Het verdere vervoer wat we daar gebruikt hebben wat een paardenkar. Eigenlijk niet wat wij echt wilden maar er was geen alternatief. De beestjes zagen er gelukkig wel goed verzorgd uit. Met deze paardenkar zijn we onder andere naar een oud houten klooster geweest wat geheel van teakhout gemaakt was, een oud pagode complex, een grote wachttoren en als laatste een oud paleis.
Hierna weer met het pontje naar de overkant voor onze laatste bezienswaardigheid van de dag, de U Bein brug. Deze brug van 2 kilometer lengte is in de 18e eeuw op 1700 teakhouten palen gebouwd. Op het eerste gedeelte was het best druk maar als je even doorloopt wordt het al snel een stuk minder druk en kan je ook nog foto’s maken zonder 50 andere mensen erop.
Na deze brugwandeling hebben we nog even wat gedronken op het plaatselijke terras maar daar we allebei te gammel waren om te wachten op de zonsondergang hebben we nog wel even wat foto’s genomen bij de onderkant van de brug maar zijn we daarna lekker weer naar ons hotel gebracht.
Hier lekker gedoucht om het vuil wat je de hele dag oploopt van je af te spoelen.

In de avond weer wezen eten bij Ned Kelly, een Ierse pub/hotel waar we vanavond een lekkere pizza hebben gegeten.
Ook nog even via Whatsapp gesproken met mijn jarige moeder die vandaag 87 jaar is geworden. Mooi dat de techniek en de goede wifi dit toelaat.
Hierna lekker teruggelopen naar het hotel.

Lizette ligt nog ff te lezen. Zij is wel weer wat opgeknapt maar wat zij beter is geworden is het bij mij wat minder geworden.
Ik hou mij overeind met paracetamol, strepsils, ibuprofen en een beetje ORS.
Is vandaag goed gegaan, dus ga ervan uit dat dit goed blijft gaan.
Gooi het verslag snel online en ga lekker slapen.
Morgenochtend om 08.00 uur worden we weer opgehaald door de chauffeur en een gids en rijden we verder naar het volgende plaatsje Hsipaw.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 08 November 2018 - 16:18

Lida:

Ze moesten een Chinezen-verbod instellen of selfie-sticks, of allebei.
    Fijn dat Lizette in ieder geval een beetje opgeknapt is, nu jij nog Frank. Hoop dat jullie genoeg paracetamol bij jullie hebben. Wel bijzonder hoor, in een aziatisch land, een Ierse pub waar je pizza kunt eten.
    Benieuwd naar morgen.

• 08 November 2018 - 21:05

Lizette:

Hoi Lida,
    Het gaat wel goedkomen hoor. Hebben genoeg bij ons en is hier ook genoeg te krijgen.
    Ze zijn ff hier gaan eten omdat de reacties op andere eettentjes niet zo best waren hier waar we zitten. Gezien het feit dat we beiden al een wc dagje / nachtje hebben gehad, hadden we van hmmm ff save eten