Dag 15 Safari in Yala National park - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 15 Safari in Yala National park - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 15 Safari in Yala National park

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

12 November 2012 | Sri Lanka, Tissamaharama

Goedemorgen Nederland. Alhoewel toen onze wekker ging om 04.30 uur was het meer goedenacht Nederland want toen was het in ons koude kikkerlandje precies 00.00 uur.
Inderdaad jullie lezen het goed om 04.30 ging het wekkertje om om 05.00 uur met de jeep richting Yala National Park te vertrekken. Gelukkig waren er een hoop sterren aan de hemel dus was het gelukkig niet bewolkt. Na zo’n 40 minuten te hebben gereden arriveerde we bij het park. Hier moesten de toegangsbewijzen gekocht worden maar de kaartverkoop ging pas tegen 06.00 uur open. Nan wilde er echter op tijd zijn zodat de rij wachtende voor de tickets niet zo groot zou zijn. Dit was gelukt want we hadden maar 2 jeeps voor ons. Naarmate het dichter bij 06.00 uur kwam liep het dan ook aardig vol met andere voertuigen.
Toen even voor 06.00 uur de kaartverkoop open ging waren we zo, met kaartjes, vertrokken richting de ingang van het park. Ondertussen was de zon ook verschenen en werd het langzaam licht en gelukkig ook warmer. De chauffeur Sam heeft vervolgens kriskras de hele sector waar we konden rijden doorkruist. Het gehele park is ongeveer 155.000 hectare groot maar verdeeld in 5 sectoren. In sector 1 waar wij doorheen reden zit het meeste wild en dit gedeelte is ook het meest toegankelijk.
Het landschap is redelijk vlak en voorzien van wegen van soms leem en soms zand. Maar ongeacht het materiaal van de weg er zijn altijd kuilen hahahahahaha. Dus achterin onze jeep (een oude 4-wiel Landrover) gingen we lekker heen en weer. Gelukkig zat er een verhoogd dak van zeildoek op zodat je ook kon staan om over de bestuurderscabine heen te kijken en foto’s te maken.
We hebben een hoop gezien qua dieren en natuur. Afwisselend reden we langs kleine poelen/meertjes waar dan vaak wel weer een krokodil op de kant of in het water lag te wachten tot zijn maaltijd zich aandiende. Of er waren open stukken land waar wilde zwijnen en roedels herten liepen te grazen. Ook waren er veel waterbuffels te zien en ook heel veel pauwen die er rondliepen. Verder hebben we heel veel verschillende soorten kleurrijke vogels gezien groot en klein. Van ijsvogels tot ooievaars en arenden en een koppel dubbelhoornige neushoornvogels. Ook zijn we een paar maal olifanten tegen gekomen. Niet zoals bij onze vorige safari hier in hele kuddes maar een enkele of een koppel en 1 keer een klein groepje. En allemaal liepen ze tussen de bomen te struinen naar voedsel en haast niet in het open land. Het enige waar Sam heel veel naar heeft gezocht en helaas niet heeft gevonden is een luipaard. Wel hebben we zijn of haar pootafdrukken een paar keer gezien maar helaas is het niet gelukt om ze in het echt te spotten. Een keer was er ergens 1 gesignaleerd, maar toen wij dat hoorde van een andere chauffeur en op de plaats aankwamen stonden er al een stuk of 15 andere voertuiegn op het smalle weggetje. Kennelijk was dit voor het beest een beetje teveel van het goede geweest want hij was toen wij arriveerde net uit zijn boom gesprongen en was gevlucht voor alle drukte. Maar ondanks dat we geen luipaard hebben gezien was het een hele geslaagde trip door het Yala National Park. Om ongeveer 09.45 hebben we even aan de kust gestopt voor een plas/rook pauze. Dit was vlak aan het strand waar nog de restanten stonden van twee gebouwen die tijdens de tsunami van 26-12-2004 in gebruik waren als restaurant. Nu lagen alleen de funderingen er nog.
Na de stop zijn we nog verder gaan zoeken naar onze gevlekte poes maar helaas hij heeft zich goed kunnen verstoppen. Om ongeveer 11.00 uur hebben we, door elkaar geschud maar voldaan het park verlaten en zijn we terug gereden naar ons hotel.
Hier hebben we de rest van de dag lekker bij het zwembad en onze kamer doorgebracht.
Morgen vertrekken we voor onze laatste dag met Nan onze gids. Hij zal ons via de kust rijdend brengen naar ons laatste hotel in Kosgala waar we nog 7 dagen zullen verblijven.
Voor nu heb ik weer genoeg geschreven en gaan we proberen dit en een aantal foto’s weer online te krijgen.
Groeten van Lizette en Frank

• 12 November 2012 - 20:05

Fred & Willy:

Hi natuurliefhebbers,

Fraaie plaatjes hoor...

Hoop dat devwallen mevallen en dat jullie nieren inmiddels weer op de goede plek zitten, je moet er wat voor overhebben!

Gr,
    Fred & Willy

• 12 November 2012 - 20:29

Dennis:

Hoi Zet en Frank,

Het is duidelijk dat jullie het erg naar jullie zin hebben daar in het verre Sri Lanka en er zijn weer een hoop foto's online gezet. Beetje jammer dat je dat luie luipaard niet hebben kunnen spotten zeg. Je kan natuurlijk niet alles hebben. He geniet er nog even van daar en op naar het strand, om even lekker bij te komen van al het erg vroege opstaan.
    Heel veel groeten vanuit het koude Zoetermeer.

Dennis en Sandra

• 13 November 2012 - 11:34

Sjaan:

Mooie foto's ook dit keer weer, misschien je beroep er van maken??? :-)
    Geniet samen nog lekker !!!

gr sjaan