Dag 14 Bandarawela naar Tissamaharama - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 14 Bandarawela naar Tissamaharama - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 14 Bandarawela naar Tissamaharama

Door: Frank en Lizette

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

11 November 2012 | Sri Lanka, Tissamaharama

Zo nu we eindelijk weer in een stuk zitten waar we weer wifi kunnen gebruiken gaan we gelijk maar verder met het 3e verslag van vandaag en wel het verslag van vandaag.

Vanmorgen om even voor 06.00 uur werden we fijn gewekt door de plaatselijke Imam die vanuit zijn moskee netjes zijn volgelingen opriep om te komen bidden.
Niet dat wij tot die categorie behoren maar helaas werden we er wel wakker van. Na 20 minuten dat geblèr aangehoord te hebben zijn we maart uit bed gegaan en hebben onze koffers weer eens dicht proberen te krijgen. Dit lukt nog steeds maar er liggen nog wel wat spullen in de kofferbak die ook nog in de koffer moeten ;-) .
Na ons ontbijt waren we ruim voor 08.00 uur klaar en tegen acht uur kwam Nan voorrijden en konden de koffers weer in de kofferbak. Wij op weg naar de volgende bestemming. Onderweg nog een paar keer gestopt voor het mooie uitzicht en bij een mooie waterval en verder hebben we lekker niet veel gedaan. Nan had nog gevraagd of hij nog bij 2 tempels moest stoppen maar Lizette had haar sarong al in de koffer gedaan en ook weer een te korte broek aan en geen zin om een broek tot over haar knie uit de koffer te vissen. Eerlijk gezegd zijn we allebei wel een beetje tempelmoe maar Nan heeft voor laat in de middag nog wel een bezoek aan de Kataragama tempel op het programma staan. Maar door dit gebrek aan tempels in de morgen waren we lekker om 11.00 uur al bij ons hotel.
Nadat we onze kamer hadden gekregen en de verslagen van de vorige 2 dagen online hadden gezet zijn we lekker even bij het zwembad gaan liggen. Niet in de zon helaas want het was ondertussen bewolkt. Na een tijdje begon het een beetje te druppelen maar het werd al snel weer droog. In de middag hebben we verder wat zitten lezen voor onze kamer en rond 15.00 uur gingen de sluizen weer open en viel er weer een tropisch buitje. Om 17.00 uur heeft Nan ons meegenomen naar de Kataragama tempel. Na een klein half uurtje rijden hebben we onze auto geparkeerd en via een soort markt, met allerlei kraampje waar de gelovigen o.a. hun offerschaal met allerlei soorten fruit kopen om dit in de tempel te offeren, kwamen we op het eigenlijke complex.
Na uiteraard eerst weer onze slippers ingeleverd te hebben bij een bewaakte slipper stalling (want we willen wel graag weer onze eigen slippers terug na afloop) liepen we naar de diverse tempels en altaren. Op het terrein lopen ook gewoon de koeien los en allerlei ander gedierte maar die doen verder niemand kwaad. Je moet alleen ff uitkijken dat je met je blote poten niet in een verse vlaai gaat staan. Hahahahaha.
Bij de 1e grote stupa nam ik een foto. Omdat het al een beetje schemerig was moest ik bij flitsen. Toen ik de foto genomen had zag ik wel een soort licht op de foto, net boven de stupa. En er brandde echt geen licht toen ik de foto nam. Ik dacht dat dit wel door de reflectie van de flits zou zijn gebeurd maar na een tijdje liet ik de foto aan onze gids Nan zien, die zelf ook Boedist is. Hij werd helemaal gek van wat hij zag, want volgens hem was dat een teken van God en was dit heel bijzonder dat dit op de foto te zien was. Ik dacht: ja natuurlijk, dat heb ik weer!!!
Ik moest gelijk meekomen en de eerste monnik die we tegenkwamen moest ik gelijk de foto laten zien waarbij hij steeds enthousiaster werd over die foto.
Bij her verdere bezoek van tempels en altaren moest ik steeds weer de foto naar voren toveren en werd er steeds verteld dat het toch wel heel bijzonder was.
Ja het zal best maar wij nuchtere Nederlanders geloven daar niet zo in.
Bij een Hindoe tempel werd er nog voor ons gebeden door de plaatselijke panjit en kregen we na het gebed een askruisje op ons voorhoofd.
Aan het einde was er nog een ceremonie waarbij de priester van de Boeddhistische tempel een schaal met offerspullen ging halen en deze bracht bij de hindoetempel en hierna deed hij hetzelfde voor de Boeddhistische tempel. Toen dit eindelijk afgelopen was, was het bijna 19.30 uur en waren Zet en ik er wel weer klaar mee.
De terugreis was ook nog een hele belevenis want de wegen zijn niet echt verlicht en sommige voertuigen ook niet. Er reed bijvoorbeeld een tractor voorbij waarbij de boer een zaklamp vast hield als voorverlichting maar van achteren was er niets. Verder liepen er onderweg ook nog wel een verdwaalde koe langs de weg.
Maar we zijn weer veilig in het hotel aangekomen en we hebben nog lekker even gedineerd waarna ik het verslag ben gaan schrijven en Lizetten lekker ligt te lezen.
Morgen gaan we nog een keer op safari in het Yale National Park. Hiervoor moeten we wel weer vroeg ons bedje uit (echt de laatste keer deze vakantie) want om 05.00 uur worden we opgehaald. Pfffffffffffff.
Voor nu dus de groeten, het is hier 22.30 uur en we gaan slapen. De foto’s komen morgen online.
Groeten van Lizette en Frank