Dag 8 Tentena - Tana Toraja maandag 8 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 8 Tentena - Tana Toraja maandag 8 juni 2015 - Reisverslag uit Sulawesi Island, Indonesië van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 8 Tentena - Tana Toraja maandag 8 juni 2015

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

08 Juni 2015 | Indonesië, Sulawesi Island

Vanmorgen om 06.00 zou de wekker afgaan maar ook vandaag waren we weer voor de wekker onder onze klamboe vandaan. De hanen weten op Sulawesi niet zo goed hoe laat ze horen te gaan kraaien. Volgens mij is dat bij zonsopgang maar vannacht vond hij om 03.30 uur dat hij naast onze bungalow moest gaan staan kukelen.
Ik ben daar deze keer gelukkig doorheen geslapen maar Lizette was er wel door gewekt.
Maar ook zonder haan wordt je wel af en toe wakker van voor ons vreemde geluiden zoals het klotsen van water onder de bungalow.

Vannacht heeft het ook een tijdje geregend. Tot nu toe deze vakantie is het gelukkig meegevallen met de regen. Als het al regende was dat vaak in de nacht.
Vanmorgen om 06.30 uur hebben we ontbeten waarna we met de boot weer naar onze auto werden gebracht. Na 30 minuten over de hobbelweg kwamen we weer op normaal asfalt te rijden. Maar ook dit normale asfalt wordt soms onderbroken door gaten, wegversmallingen door aardverschuivingen en meer van dat soort zaken.

Vandaag wordt een auto dag. We zullen ergens tussen de 10 en 12 uur onderweg zijn inclusief onze stops. Dat wordt afzien dus.
Gelukkig is de rijstijl van onze chauffeur redelijk en voelen we ons wel veilig in zijn auto.
In de ochtend hebben we een aantal bergen overgestoken wat een hoop bochtenwerk en klimmen en dalen oplevert. Met een enkele rook en plasstop hebben we om 11.45 uur onze lunchstop gemaakt.
Lizette een Nasi goring speciaal en ik de bami variant daarvan. Ze waren beide lekker.
Om 12.30 uur waren we hier klaar mee en gaf onze chauffeur aan dat het nu nog ongeveer 6 uur rijden zou zijn. Het eerste stuk 4 en het tweede stuk 2 uur. We hadden allebei zoiets van pffff maar we kunnen er weinig aan veranderen dus ondergaan we het maar.
Met een paar hazenslaapjes gaat de tijd toch wat sneller.

In de middag ging het wel een paar maal flink hozen en dan bedoel ik ook echt hozen. Maar gelukkig was er op dit traject veel minder verkeer waardoor we toch flink opschoten. Het eerste stuk waarvan de chauffeur had gezegd dat dit 4 uur zou duren werd uiteindelijk 2,5 uur. En dit ondanks het slechte weer.
Het tweede deel van de middag moesten we weer een berg over waarbij we weer in de wolken reden. Dit is net zo iets als in de mist rijden waarbij je zou denken dat je dan je verlichting van je motor of auto aan zou zetten. Hier niet, hier doen ze dat hun gevarenlichten aan. Rare jongens die indo’s.
Tegen het einde van onze rit van vandaag kon je zien dat we in het Torajaland aangekomen waren.
We kwamen steeds meer de traditionele Toraja stijl woningen tegen. Dit zijn woningen op palen welke aan de voor- en achterzijde in een punt gebouwd zijn. We zullen wel een paar foto’s bij dit verslag voegen die het wat duidelijker maken.
Omstreeks 17.00 uur kwamen we aan bij ons hotel voor de komende 3 nachten in de plaats Rantepao.
De komende 2 dagen zal er een gids met ons meerijden die van alles zal vertellen over de Toraja’s en hun cultuur en rituelen.
We hebben na 5 nachten eindelijk weer een kamer met warm water. Dat betekent dat ik wat langer onder de douche kan blijven staan zonder bijna een hartverzakking te krijgen.
Vanavond eten we lekker in het hotel en morgenochtend om 08.30 uur maken we kennis met onze gids voor de komende 2 dagen.
Ook eindelijk geen geluid van klotsend water. Hoop dat we zonder dat geluid kunnen slapen. Hahahaha.