Dag 15 woensdag 14-11-2018 Monywa - Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 15 woensdag 14-11-2018 Monywa - Bagan - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 15 woensdag 14-11-2018 Monywa - Bagan

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

14 November 2018 | Myanmar, Pagan

Waren weer ruim voor de wekker, die pas om 7.00 uur stond wakker.
Spulletjes ingepakt en daarna lekker wezen ontbijten.
In de beschrijving stond dat ons hotel het beste van Monywa is. Nu zegt dat weinig want dit kan ook wat over de rest van de hotels zeggen, maar het ontbijtbuffet was lekker. De croissants leken wel rechtstreeks uit Frankrijk overgevlogen te zijn.
Hahahaha. Het is maar goed dat we over een week weer terug naar Nederland gaan. Ik kan mij namelijk slecht inhouden als er zoveel lekkers staat.
Terug in Nederland weer snel mijn rondjes lopen met Gerard en Henk.
Na het ontbijt om 08.30 uur vertrokken. De laatste ochtend met onze chauffeur. Die gaat ons in Pakkoku afzetten, waarna we met een boot naar Bagan varen.
Het ritje duurde ongeveer 3 uur. Dit was dan wel inclusief een stop onderweg in een klein dorpje waar we even konden kijken hoe wierookstokjes gemaakt worden.
Wat een werk is dat. De mensen die dit doen maken ongeveer 5000 stokjes per dag. Wel leuk om te zien hoe dit gedaan werd.
Hierna hebben we ook nog even een rondje gelopen door het dorp.
Wat een vrolijke mensen zijn die Birmezen toch.
Bijna allemaal vriendelijk lachen als je voorbij loopt en goedendag zeggen.
Na de wandeling door het dorp hebben we het laatste stukje naar de boot gereden.
Na afscheid genomen te hebben van onze chauffeur zijn we, met onze bagage de boot opgeklommen. De boot was een houten schuit met een automotor als motor, zoals de gemiddelde boot in Azië. De schipper heeft de motor aangeslingerd en we konden vertrekken. We zijn vanuit Pakkoku over de Ayeyarwaddy rivier gevaren naar Bagan. Dit tochtje duurde zo’n 1,5 uur. Onderweg waren er wat activiteiten aan de waterkant te bewonderen zoals spelende kinderen en mensen die bijvoorbeeld de was deden aan de waterkant. Ook waren er enkele vissers op het water.
Aan de kant kwamen ook de stupa’s in het zicht. Hoe dichter bij Bagan hoe meer er te zien waren.
Na 1,5 uur werd er aangelegd aan de kant en stonden er weer een stuk of wat mannen klaar om de bagage aan land te dragen en zo wat te verdienen. Helaas voor hun was er maar werk voor 2 want meer koffers hebben we niet.
Aan land stond er weer een chauffeur te wachten met onze namen op een A4-tje geprint. Hij heeft ons naar het hotel gebracht. Na ons even opgefrist te hebben zijn we weer ingestapt om de eerste tempels te bekijken. We hebben er vanmiddag in totaal 4 bekeken. Zagen er mooi uit. Het betreft hier bijna allemaal tempels en pagodes van steen zonder de gouden smuk erop. Dit vinden wij allebei een stuk mooier en natuurlijker dan alle pracht en praal met lampjes en toeters en bellen.
Na de 4 waren we er voor vandaag wel klaar mee en hebben de chauffeur ons laten afzetten bij ons hotel.
Hier hebben we even een “frisse” duik genomen in het zwembad. Het water was echt redelijk fris dus het werd even doorkomen en daarna zijn we er weer uitgegaan. Maar wel ff lekker om het stof van je lichaam te krijgen.
Hierna lekker gedoucht en toen weer op zoek naar een eettentje. Ook vanavond weer een restaurant wat we op tripadvisor gevonden hadden niet kunnen vinden. Daar het ondertussen al donker was geworden hebben we de eerste waar toeristen zaten te eten maar gekozen. Dat was een goede keuze want we hebben heerlijk gegeten.
Wel was er even consternatie onder het personeel.
Kennelijk was een van de serveersters, terwijl ze iets wilde pakken uit de tuin, door een slangetje gebeten. Er werd een grote stok gepakt en de slang heeft het niet overleefd.
Slang werd in een zakje gedaan en de vrouw ging op een brommer achterop vermoedelijk naar een dokter. Kennelijk werd de slang meegenomen zodat ze kunnen kijken of de soort giftig is. Beter ook dat hij meeging. Kon hij ook niet als kip in ons eten komen.
Eten was super lekker.
Na het eten weer lekker teruggelopen naar ons hotel.
Weer een heerlijke dag gehad. Morgen om 08.30 uur worden we opgehaald door onze chauffeur die ons vast weer naar veel moois zal brengen.
De dag erna worden we rond 05.00 uur opgehaald voor onze ballonvlucht. Nu al zin in.
Eerst maar een lekker pitten.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 14 November 2018 - 18:45

Lida:

Wat fijn dat gedurende jullie reis tot nu toe, alles goed gegaan is qua transport,chauffeurs en gidsen. En niet te vergeten het eten, niet ziek geworden ervan.
    Nog even en dan de ballonvaart waar jullie zo lang naar uitkijken.