Dag 11 zaterdag 10 november 2018 Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 11 zaterdag 10 november 2018 Hsipaw - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 11 zaterdag 10 november 2018 Hsipaw

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

10 November 2018 | Myanmar, Hsipaw

Vanmorgen wakker geworden na redelijk geslapen te hebben.
Voor de geïnteresseerden: de lunch van gisteren heeft geen ellende veroorzaakt. Hahahaha
Lizette is alweer aardig opgeknapt maar nog wel verkouden. Ik ben nog iets minder ver en ben nog wat gammel. Zeg maar gewoon een erge verkoudheid en wat keelklachten. Maar niet zodanig dat ik vandaag zielig in mijn bed blijf liggen.
We worden namelijk om 08.30 uur opgehaald voor een boottocht over de rivier waar onze lodge aan ligt.
We hadden de wekker om 07.00 uur gezet maar dat was weer overbodig. Om even na 06.00 uur waren we wakker. Toen we even de voordeur opendeden was het redelijk mistig buiten. Het was voor onze begrippen, vergeleken met de vorige dagen, ook fris.
We zijn eerst maar eens lekker gaan ontbijten. De lokale bevolking die al druk bezig zijn lopen met winterjassen aan en mutsen op hun hoofd alsof het winter is. Ik denk dat het een graad of 19 was en ik liep dan ook gewoon met korte broek en t-shirt rond.
Na het ontbijt gewacht tot onze gids Joseph kwam. Die had nog een gids bij zich, genaamd Zuzu. Deze laatste praatte Engels maar kan ook de Shan taal spreken en verstaan wat onze gids dan weer niet kan.
Dus met 2 gidsen en een stuurman op een prauw gestapt. Op het water was het nog wel een stukje frisser. Maar gelukkig kwam na een halfuurtje de zon een beetje door.
Na een goed uur stroomopwaarts gevaren te hebben mochten we aan de kant, in the middle of nowhere uitstappen. Gelijk begon het klimmen en klauteren. We waren op weg naar een Shan klooster wat een stuk bergopwaarts zou moeten liggen.
We liepen tussen maisvelden door en al snel kwam er een klein hutje in het zicht waar een oma van 3 turven hoog verbleef. Er lagen ook heel veel oranje maïskolven.
Van de gids begrepen we dat haar zoon daar de maïs oogstte en dat zij, als hij weg was, op de spullen paste.
Nadat de vrouw ons allemaal even vast had gehouden zijn we door gelopen. De trip omhoog voerde ons langs allerlei plantages van watermeloenen en ananassen. Ook de maïsvelden en een stuk door een bamboebos ontbraken niet.
Onderweg kwamen we nog wat mannen en vrouwen tegen van een plaatselijk dorp die samen een weg aan het verharden waren met allerlei puin. Ik kan je zeggen dat dit geen kwaad kon. Wat even daarvoor hadden we op een pad gelopen, wat eigenlijk geen pad mag heten waar zelfs bandensporen van een scooter te zien waren. Ik vind het knap dat iemand daar met een scooter overheen durft te rijden. Maar kennelijk vonden ze in dat dorp ook dat de weg opgeknapt moest worden.
Na weer doorgelopen te zijn kwamen we even later aan bij het Shan klooster. Hier hebben we even binnen gekeken en ook even wat thee gedronken en wat verse ananas gegeten. Na hier een kwartiertje gezeten te hebben zijn we weer via dezelfde weg afgedaald richting de boot. In de boot zijn we nog een klein stukje verder stroomopwaarts gevaren tot we bij een splitsing van 2 rivieren kwamen.
Hier zijn we weer gekeerd en zijn we de rivier stroomafwaarts gevolgd. Onderweg hebben we nog een bezoek gebracht aan een van de Shan dorpjes waar we langs gevaren waren.
We zijn door het dorp gelopen en hebben bij de plaatselijke buurtsuper annex restaurant even gezeten en ook wat gegeten.
Er werd eerst een schaaltje neergezet waar iets van roze plakrijst in lag. Hier bleek gefermenteerd varkensvlees in te zitten. Uiteraard even geproefd en we vonden het lekker. Ook kregen we een schaaltje met noedels met koriander en een soort van gedroogde varkensvlees soepballetje daarin. De vleesballetjes deden Lizette denken aan de ballen in de soep van haar oma van vroeger. Volgens mij zaten er kruiden uit de maggiplant door het vlees. Het was allemaal heel smakelijk en we hebben genoten.
Of we er vanmiddag of later nogmaals van kunnen genieten weten we nog niet.
Hierna hebben we nog even het dorpsklooster bekeken en zijn nog even verder door het dorp gelopen.
Ook wel bijzonder om te zien was dat het plaatselijke spoor gewoon midden door het dorp loopt op een afstand van maximaal 5 meter van de woningen. Maar gelukkig komt er maar 2x per dag een trein voorbij.
Nadat we uitgekeken waren zijn we weer op de boot gestapt en zijn we naar onze lodge teruggebracht. Daar het pas 13.30 uur was hebben we lekker de rest van de dag kunnen luieren. Dat is ook wel eens lekker na al die drukke dagen.
Vanavond eten we lekker weer hier bij het hotel. We hebben gisteren het Mister Charles menu besteld omdat je dit en dag eerder moest bestellen. Gisteren waren er andere gasten die dit ook kregen en het zag er heerlijk uit. Daar de stroom al vanaf 14.30 uur uitgevallen is kunnen we misschien pas vanavond dit verslag online zetten. Dus hoe het eten was zal ik er dadelijk nog even bijzetten.

Aanvulling over het diner.
De bediening kwam met 2 koksmutsen van bananenbladeren. Hierna werd het eten geserveerd. Het was heerlijk. De foto’s staan op Facebook.

Morgenochtend om 08.00 uur vertrekken we weer naar onze volgende bestemming.
We beginnen met een treinreis waarvan gezegd wordt dat dit een van de mooiste treinreizen van de wereld moet zijn.
Morgen horen jullie of wij dat vinden kloppen.

Voor nu de groeten en tot schrijfs.

Frank en Lizette

• 10 November 2018 - 11:27

Lida:

Wat beleven jullie toch een prachtige reis. Fijn dat Lizette opgeknapt is, en jij aan de beterende hand. Gelukkig dat het eten lekker was, moet wel zeggen dat de foto met het 'rode'eten mij niet aantrekkelijk leek. Alsof er nog plastic om zat.
    Kijk uit naar de foto's vanuit de trein.