Dag 11 Kandy en het olifantenweeshuis in Pinnawela - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu Dag 11 Kandy en het olifantenweeshuis in Pinnawela - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Frank en Lizette Cramer & Cramer-Oosterveer - WaarBenJij.nu

Dag 11 Kandy en het olifantenweeshuis in Pinnawela

Blijf op de hoogte en volg Frank en Lizette

08 November 2012 | Sri Lanka, Kandy

Vanmorgen hadden we mogen uitslapen omdat we pas om 09.00 uur zouden vertrekken richting het olifantenweeshuis in Pinnawela.
Het olifantenweeshuis bestaat uit een groep olifanten welke daar gekomen zijn als zij als jong van hun moeder zijn vervreemd om wat voor een reden ook.
Maar net zoals gisteren ging onze “wildwekker” om ongeveer 06.00 uur. Deze wildwekker bestaat uit een groep apen die alle balkons aflopen om te kijken of er nog wat te eten voor hun ligt. Dit is wel een mooi gezicht dus zodra we ervan wakker worden gaan de gordijnen open en kijken we vanuit bed naar de apen die soms alleen voorbijlopen over het balkonhek maar ook soms ff het balkon oplopen om even met hun pootjes tegen het raam te kijken of je misschien vergeten bent om je balkondeur af te sluiten. Al met al een heerlijk uitzicht en ook een heerlijke manier om de dag te beginnen.
Uiteindelijk om 09.00 uur in de auto gestapt. Omstreeks 10.15 uur waren we in Pinnawela. Ook hier moest ik gelijk even de toiletten test doen want mijn darmpjes zijn nog steeds niet helemaal 100 %. Na onze kaartjes te hebben gekocht zijn we eerst naar de rivier gelopen alweer de olifanten uit het weeshuis al aan het badderen waren. Wat een gaaf gezicht is dat toch al die grote beesten bij elkaar. Bij elkaar hebben we hier wel een uur zitten genieten van de beesten die soms lekker aan het spelen waren en andere die gewoon lekker in het water stonden. Geweldig om te zien.
Hierna zijn we via de winkeltjes naar het eigenlijke terrein van het weeshuis gelopen. Bij de winkeltjes zat ook een winkel waar men allerlei zaken maakt van olifantenpoep, zoals papier en beeldjes. We kregen nog even een uitleg over hoe dit gedaan werd waarna we nog wat dingetjes gekocht hebben.
Hierna in het weeshuis zelf even rondgelopen. Er staat daar ook een blinde mannetjes olifant van bijna 65 jaar oud. Zo’n beest zou in de natuur nooit overleven maar hier dus wel. Ook stond er een olifant die op een mijn is gestapt en hierdoor een gedeelte van zijn voorpoot mist.
Even verderop was men bezig om twee baby fantjes met de fles te voeren. De kleinste was ongeveer 5 maanden oud en was in een waterbassin gevonden waar hij bijna was verdronken. Zijn moeder was het niet gelikt om hem uit het water te krijgen waarna hij door mensen was gered en naar het weeshuis was gebracht. Om 12.00 uur kwamen de beesten die in de rivier hadden gestaan via de weg weer het weeshuis in gelopen. Om 13.15 uur zouden ze te eten krijgen maar vlak nadat de beesten binnen waren begon het te regenen en besloten we om maar terug te rijden naar het hotel.
Onderweg had ik tegen Nan onze chauffeur gezegd dat mijn moeder vandaag jarig is. Hij gaf aan dat dit een goede reden was om een lunchbox te kopen en deze aan een arm iemand te schenken waarbij je dan goede dingen voor de jarige kan wensen. Dus op de terugweg had hij zo’n lunchbox gekocht en even verderop nog wat fruit (want er moest ook een dessert bijzitten ;-)). Uiteindelijk zagen we een man in de berm zitten en heb ik de lunch aan de man kunnen geven. Volgens Boeddhistisch gebruik is het belangrijk om ook aan de armen te geven, dus ik heb mijn goede daad voor vandaag weer gedaan.
Om 14.45 uur waren we weer op onze kamer zodat we de rest van de dag lekker kunnen luieren.
Vanavond nog even bellen om mijn moedertje te feliciteren met haar 81e verjaardag en dan vertrekken we morgenvroeg om 07.30 al richting de theeplantages.
Volgens Lizette is het best mogelijk dat we daar geen internet hebben dus dan duurt het even voor het volgende verslag er weer opkomt.
We zullen zien.
Groeten van Lizette en Frank

• 08 November 2012 - 16:41

Ria:

frank gefelicteerd met je moeder nog een heel prellige vakantie ik vind de fotos mooi een dikke kus aan mijn kind ik mis jullie wel doeiiiiiiiiii tot gauw

• 08 November 2012 - 16:41

Ria:

• 08 November 2012 - 19:25

Karel Walther:

Hallo luitjes.
    Het blijft leuk om rond te scharrelen in die landen en al kom je er nu voor de 5e maal het blijft leuk steeds weer nieuwe dingen te zien.
    Gaat wel snel om he. Al weer de 11e dag en voor dat jullie het weten staat de baas weer te roepen dat er een klus gedaan moet worden.
    Geniet maar met volle teugen en de groetjes.
    Karel.

• 09 November 2012 - 22:14

Wiily:

Frank gefeliciteerd nog metje moeder. Wij hadden storing vandaar de laate reactie.wat een leuk verhaal en gave fotos.x